Het nieuwe product van Twitter-oprichter Biz Stone: Jelly

Een gesprek met Biz Stone. Zo stond het in het programma van SXSW.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat was het ook, een relaxed gesprek met de oprichter van Twitter, op een moment dat Twitter pijnlijk voelbaar down was. Biz Stone gaf aan dat zijn nieuwe bedrijf, , gebaseerd was op het idee dat ieder mens van nature goed is en graag wil helpen. Jelly stelt mensen in staat om makkelijk en laagdrempelig te helpen en zo beloond te worden met een fijn gevoel. 

Een echt businessmodel is er nog niet, want dat is in deze fase voorlopig nog ‘het paard achter de wagen spannen’. Eerst maar veel mensen enthousiast maken is het devies. Niet geheel toevallig vergelijkbaar met Twitter.  

Four degrees of separation
Stone gaf aan dat Jelly een toevalstreffer was, een vondst die kwam naar aanleiding van de vraag naar wat voor zoekmachine je nu zou maken in een tijd dat de &;six degrees of separation&;  veranderd waren in &;four degrees of separation&;. Zelfs iemand met een beperkt social network heeft nu een groot bereik, dankzij Jelly. Jelly is een app om snel korte vragen te laten beantwoorden door iemand uit je (extended) netwerk. Vragen variërend van de prijs van graan in een Afrikaans dorp, tot het identificeren van een gevonden item op het strand, met behulp van foto&;s.  De app is nog maar twee  maanden in beta, maar de adoptie gaat al erg snel, en mensen blijken inderdaad erg bereid antwoorden te geven.

Jelly brengt foto’s en mensen vanuit je bestaande sociale netwerken samen om antwoord te krijgen op vragen. Foto&;s staan centraal en je eigen vrienden én hun vrienden kunnen meehelpen. Weet je zelf het antwoord niet op een vraag? Dan stuur je het door naar een deskundige vriend. “Paying it forward” is een van de principes waarmee Jelly werkt. Door zelf wat tijd te investeren in het beantwoorden van een vraag heb je straks zelf voordeel, omdat iemand anders bereid is jou te helpen. Jelly werkt met je bestaande sociale netwerk en het daarmee verbonden netwerk.

Patent Trolls

Gevraagd naar de grootste belemmering voor startups noemde Biz Stone de patent Trolls, de bedrijven die bij het minste of geringste een startup voor de rechter slepen voor hun patent. Elke werknemer die bij Jelly iets bedenkt, blijft zelf eigenaar van zijn IP. Jelly belooft nooit een rechtzaak daarover aan te spannen. Deze opmerking leverde Biz spontaan applaus op uit de zaal. 

En in hoeverre de patentwaanzin reikt: Ik lunchte ergens waar een sticker-servetring om een papieren servet zat. Op de ring stond een patentnummer afgedrukt. Voor de fijnproevers, zie hier het fameuze

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie