Internetbelasting

Gisteren kopte de Adformatie online: Brinkman: Internetbelasting voor dagbladinnovatie. De commissie stelt dat een heffing op internetaansluitingen goed zou zijn om innovaties in een ander segment (de krantenwereld) te financieren. Achterliggende gedachte is de consument duidelijk te maken dat nieuws en nieuwsgaring niet gratis is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naast dit advies had de commissie nog twee andere voorstellen: Het vrijgeven van de tv-programmagegevens in de dagbladen en overheidshulp bij krantendistributie. De dagbladsector reageert positief op de uitlatingen van de commissie. Ja… duh, natuurlijk!

Het orakel Eelco Brinkman heeft gisteren met zijn commissie maar weer eens bewezen dat ze incapabel is voor haar rol. Met een ongekende betutteling tracht de commissie de consument te bewegen om te gaan betalen voor informatie. En dat terwijl de consument die al gratis krijgt. Die klok draai je nooit meer terug. Je kan namelijk de consument niet dwingen zijn behoefte en gedrag te veranderen. Dat lukt zelfs de grootste dictatuur op aarde niet. Vrije marktwerking wordt verstoord en het gevolg gaat zijn dat de dagbladsector niet verder innoveert omdat er voor hun ‘gezorgd’ wordt.

Nog even en Den Haag bepaald dat de gratis dagbladen verboden moeten worden! Het is niet te verdedigen dat er op een ander medium (internet) extra heffing wordt geheven om de problemen bij de dagbladsector te verzachten. Het is weer typisch het omdraaien van de situatie. De kern wordt niet geraakt en een andere partij/medium mag bloeden voor de matige prestaties van de krantensector.

Dat de krantensector het zwaar heeft, is duidelijk. De bedrijfsvoering en de manier waarop de dagbladindustrie werkt is niet opgewassen tegen de snelheid en de effectiviteit die internet nu biedt. Als we de koppeling maken tussen effect en investering zien we vaak dat kranten nog steeds te duur zijn. De krantensector moet op een onorthodoxe manier innoveren. Als dat niet gebeurt zal het aantal dagbladen de komende jaren drastisch dalen.

Minder navelstaren dus, maar meer innovatie en gemak voor doelgroep en lezers. En een serviceniveau bieden dat ongeëvenaard is. De overheid laten helpen voor de distributie van de krant? Welnee… het duurt niet lang meer of er staat een landelijke warme bakker op. Bij deze bakker kan je een abonnement afsluiten en ‘s ochtends hangt hij een warme baguette en een krantje aan je voordeur. Heerlijk! Denk onorthodox en vernieuwend maar vooral uit kracht!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie