Interview: ‘Hoe maak je een blad voor iedereen?’

Volgende week begint de Bladenweek. Iedereen die voor 7,50 euro aan tijdschriften koopt, krijgt ‘Blad’ er voor nop bij. Het bladenweekgeschenk dus. Een eenmalige glossy over de liefde voor papier. Dit jaar viel de eer te beurt aan Hachette Filipacchi Media om het blad te maken. Een paar vragen aan Edine Russel, hoofdredacteur van ‘Elle Eten’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jij was de hoofdredacteur van ‘Blad’. Hoe heb je het maken ervaren?

‘Echt, dat liep opvallend gesmeerd. Alle mensen die we benaderden wilden meteen een bijdrage leveren of kwamen met goede ideeen. We kregen aan alle kanten groen licht zowel van het NUV, de distributeurs, de retailers als de uitgever. Als iets tegenzat, bleek het alternatief vele malen beter. We hebben keihard gewerkt maar ik dacht vaak: “Zo, dit loopt wel heel lekker!” Ik heb één keer een wurgneiging gehad, maar dat kwam ook doordat de deadline van ELLE Eten én Blad bijna synchroon liep.’

Hoe doe je dat, een blad voor ‘iedereen’ maken?

‘Dat is in principe niet te doen natuurlijk. Er zijn niet voor niets doelgroepen plus de tijd was zeer beperkt. We hebben er 1 kort maar krachtig overleg tegenaangegooid met marketing, en nog een paar collega’s van andere titels en toen stond het eigenlijk wel. De rode draad werd ‘de liefde voor bladen en papier’. Dat is de insteek van de en wat iedereen bindt. Omdat het blad een cadeau is vanuit de héle tijdschriftenbranche voor alle soorten lezers bleef ik steeds checken, is die uitgever al aan bod geweest en die? Staat er iets in voor de man, voor de oudere dame, voor de student? Volgens mij zijn we daar redelijk in geslaagd.’

Met wie precies heb je ‘Blad’ gemaakt?

‘Dat was het mooiste aan het hele traject. Ik kon mijn eigen dreamteam samenstellen. Dus de artdirector van ELLE Eten, een top beeldredacteur, de leukste eindredacteuren, de beste freelancers. Marscha Krouwel en Mijke Coppens (marketing director en manager red.) hadden het een stuk pittiger, die moesten samen een blad dat nog niet bestond én de naamsverandering van Week van het Tijdschrift naar Bladenweek pluggen en bekendmaken. Inclusief een campagne verzinnen. Zij kregen alle hulp van de art director en beeldredacteur van Quote.’
Zou je met de wijsheid van nu dingen anders gedaan hebben in het proces?
‘Eehm weet ik eigenlijk niet. Ik kan nu wel zeggen dat ik eerder zou beginnen, maar dat maakt niet uit. Of je de deadline over 6 maanden hebt, of over 3 maanden, je wilt altíjd nog wel een dagje extra op het eind. Het had wat mij betreft nog wel een katern dikker mogen zijn, maar 136 pagina’s is al een lekker cadeau.’

Komt er nog een campagne?

‘Ja voor marketing begint de pret nu pas echt. Er loopt al een printcampagne in ruim 200 bij het NUV aangesloten titels met een mediawaarde van 1,2 miljoen euro. Er is een online bannercampagne. Vanaf 25 april hangen de winkels vol posters, schaphangbakken en schapstroken. Dan begint ook de abricampagne. Dat zijn drie verschillende uitingen geschoten door Martin Dijkstra met herkenbare situaties. Waar lees je nou vaak een tijdschrift? Waar beleef je dat moment voor jezelf? Precies bij de kapper, op de wc, in bed…En dat in dezelfde lijn als de cover van ‘Blad’ dus met flinke retrosaus eroverheen. Een aantal van die beelden maakt JCDecaux ook live op het Leidseplein op 27,28 en 29 april. ‘Blad’ en Bladenweek moeten goed blijven hangen, dat volgend jaar iedereen denkt, hé ik ga even mijn bladenweekgeschenk halen!’

En dan ook in appvorm te krijgen?

‘De bladenweek is er volgens mij juist om prínt te promoten in samenwerking met de retail en de distributeurs.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie