Jongerenmarketing is een serieus vak

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor de 20ste keer werd afgelopen week het congres ‘’ gehouden. Het is tijd dat we als organisaties jongerenmarketing serieus gaan aanpakken en met name dat ook het hoger management de doelgroep serieus neemt en begrijpt! Maar hoe?

Te vaak wordt gekeken naar de plaats waar jongeren zich bevinden zoals nu binnen social networks. Dan doen we simpelweg binnen dat medium een actie want dat is ‘in’ en dan bereik je jongeren wel. Dat is wel erg kortzichtig gedacht en werkt vaak niet. Het is tijd dat we de jongeren niet meer met ad hoc acties bestoken maar ze serieus nemen en dat we structureel en authentiek met ze omgaan met een inhoudelijke boodschap. De komende periode zal ik regelmatig artikelen plaatsen over jongerenmarketing als vak (leeftijd 12-30 jaar). Nu over de inzet van social networks.

Als u om half 7 ’s avonds, het eten net op tafel- gebeld wordt met de vraag, komt het gelegen dat ik u bel ….bla bla, hoe voelt u zich dan? Precies, en zo voelen jongeren zich ook als bedrijven en organisaties ongevraagd binnen hun social networks komen. Natuurlijk kunt u zich afmelden voor ongewenste commerciële telefoontjes. Maar binnen de social networks is dat niet zo eenvoudig. Uiteraard is het belangrijk om te weten waar uw doelgroep jongeren zich bevindt anders komt een boodschap helemaal niet aan. Maar vraag vooral vooraf aan de doelgroep jongeren waar uw boodschap het beste thuishoort, via wie of welk kanaal: via internet, via school, de ouders etc?

Social networks zijn relatie netwerken. Wat jongeren doen binnen de social networks is zich profileren en presenteren om bij de groep te horen. Dat is gedrag wat oudere generaties ook hadden alleen hadden die geen internet. Die generatie profileerde zich in de off line omgeving. Als jongere ben je onzeker en wil je erbij horen. Je wilt in de smaak vallen. Omdat de mogelijkheid er via internet is, profileren jongeren zich veelal beter en positiever dan de werkelijkheid is. De beste (gemanipuleerde) foto’s, de mooiste verhalen. Omdat ze bij de groep willen horen geven ze ook niet al te afwijkende meningen waardoor ze erbuiten kunnen vallen.

Overigens, waar wordt on line over gesproken? In bijna 80% van de gevallen praten ze over de off line wereld. Dat is dus veel interessanter om daar naar te luisteren, wat beweegt hen in de echte wereld, wat speelt er? En hoe speel je daar als organisatie vervolgens goed en relevant op in.

Denk vooral na over die relevantie. Hoe en waarom bent u als organisatie -als bank, verzekeraar, onderwijsinstituut, fast mover, cultuuraanbieder, telco, overheid- relevant in de on line omgeving voor jongeren. Daar waar die on line omgeving voor jongeren een relatiedoel heeft?

Met dank aan uitspraken tijdens het congres van o.a. Paul Sikkema en Huub Nelis.

Mylene Samuels, SAM strategische marketing & communicatie kids en jongeren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie