Klachten over tv-spot Hoorstichting

De reclamespot van de Nationale Hoorstichting die oproept het gehoor te testen via de telefonische test van de stichting, is bij een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Van de 10 miljoen mensen die de spot zagen, hebben ongeveer veertig een klacht ingediend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de spot schept een vrachtwagen een man na het verlaten van een taxi. De man had noch de
vrachtwagen noch de waarschuwing van de taxichauffeur gehoord. Het filmpje is tussen 3 en 9
november (de Week van het Oor) op de Publieke Omroep uitgezonden.

Naar aanleiding van de schokkende beelden hebben negentien personen een klacht gestuurd
naar de Hoorstichting. Ook bij de STER zijn vijftien klachten binnengekomen. Vier personen
hebben de Reclame Codecommissie ingeschakeld. De commissie behandelt twee van deze klachten
op 25 november.

De Nationale Hoorstichting betreurt het dat mensen door de spot geschokt zijn, maar had
reacties wel verwacht. 'Er is bewust gekozen voor een indringende spot. Veel mensen hebben een
verminderde waarschuwingsfunctie van het gehoor wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.
Dat willen we juist voorkomen,' aldus H. ten Berge, directeur van de Nationale Hoorstichting.

In tien dagen na het begin van de campagne hebben ruim 11.000 mensen de Nationale Hoortest
gedaan. In totaal hebben in de tien maanden dat de telefonische test bestaat 111.000 mensen
gebeld.

Tijdens de Week van het Oor lanceerde de Nationale Hoorstichting ook een kinderhoortest via
internet. De eerste zeven dagen is de test 4500 keer gedownload. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie