Klanttevredenheid wint het van reclame

Lage prijzen en een hoog serviceniveau gaan prima samen, zo bewijst JetBlue. In een moeilijke markt groeit de Amerikaanse airline stevig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Luchtvaartmaatschappijen hebben geen makkelijk jaar achter de rug. JetBlue is erin geslaagd, tegen de trend in, aardig wat marktaandeel te winnen. Ook met zijn bezettingsgraad van 85 procent doet de airline het beter dan de concurrentie. De lage tarieven, de fraaie leren stoelen en de live tv aan boord zijn daar ongetwijfeld debet aan. Maar nog belangrijker is volgens de meeste klanten de uitstekende service. Uitgangspunt van JetBlue is dat klanten maximaal tevreden moeten zijn. Want tevreden klanten keren terug en vertellen hun goede ervaringen door aan anderen. Bijkomend voordeel is dat er dan minder reclame nodig is. Qua marketingstrategie heeft JetBlue wel wat weg van Starbucks, dat ook veel aandacht schenkt aan kwaliteit en klanttevredenheid en mede daardoor minder hoeft te besteden aan reclame. Bij JetBlue beschouwen ze reclame het sluitstuk van de mix. De campagnes worden op lokale zenders uitgezonden om de waste te beperken. Ze zijn ironisch van toon, zoals in die commercial waarin reizigers in de metro net zo verwend worden als JetBlue-klanten. Want een tikje zelfspot doet het bij de consument van nu vaak beter dan uitgesproken borstklopperij. Voor zijn prestaties kreeg JetBlue de marketingprijs van Advertising Age. Met zijn bescheiden reclamebudget liet de airline grote adverteerders als General Motors en Dell achter zich.

< SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie