Kruidvat wint Gouden Deurmat

Kruidvat heeft tijdens het achtste Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk de Gouden Deurmat 2003/2004 gekregen. Verder kwam naar voren dat de reclamefolder onverminderd populair is bij de Nederlandse consument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens de consument heeft Kruidvat momenteel de leukste folder. In een nek-aan-nek race versloeg de discount drogist winnaar van vorig jaar Blokker en Gamma.

Gamma was twee keer eerder genomineerd. Blokker was vorig jaar winnaar. Kruidvat had voor de derde keer in vier jaar de leukste folder. Alex Phaff die namens Kruidvat de prijs in ontvangst nam, stelde een andere opzet van de prijs voor. 'Als we de prijs vier keer winnen is dat de dood in de pot voor de Gouden Deurmat.' Een mogelijkheid is om er in plaats van een publieksprijs een creativiteitsprijs van te maken.

Het aantal folders dat de consument wekelijks in de bus ontvangt, is opgelopen tot bijna dertig, zo onderzocht bureau Veldkamp voor het Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk. In het onderzoeksjaar 2003/2004 ontving een doorsnee huishouden in Nederland iedere week gemiddeld 28,8 reclamefolders. Ten opzichte van het voorgaande jaar betekent dit een stijging van 11,2 procent. Na een periode van stagnatie wordt de stijgende lijn van vorig jaar stevig doorgezet. Nog nooit ontving de consument zo veel folders in de bus.

De stijging zou mede veroorzaakt kunnen worden door de stagnerende Nederlandse economie. Adverteerders verschuiven in een dergelijk klimaat het accent meer van thema naar actie.

Er wordt aan op de deurmat belande folders wekelijks een klein half uur besteed. In die tijd worden gemiddeld 10,4 folders daadwerkelijk gelezen of bekeken. Dit is een stijging van acht procent ten opzichte van een jaar eerder.

De meest geliefde folder is ook de meest gelezen folder. Met een reclamebereik van 73 procent prijkt de folder van Kruidvat bovenaan de toptien. Andere folders die veel worden gelezen, zijn die van Hema, Gamma, Trekpleister en Ikea. Ook in de toptien staan Marskramer, Karwei, Praxis, Lidl en V&D.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie