Premium

Mecom: zeven jaar ellende

Er lijkt snel een einde te komen aan het ongelukkige huwelijk tussen Mecom en Wegener. The seven year itch gaat niet op, want al vanaf de start was het kommer en kwel. Een terugblik.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Britse uitgeefgroep Mecom laat rond 2005 al weten geïnteresseerd te zijn in Wegener, maar vanaf het voorjaar van 2007 wordt pas echt actie ondernomen. Zo verkoopt Telegraaf Media Groep (TMG) in maart 2007 zijn belang van bijna 24 procent aan de Britten. In september van dat jaar wordt het belang uitgebreid naar 58,31 procent en nog geen maand later is dat al 85 procent.

2008
Al meteen is er frictie. Er worden bezuinigingen aangekondigd bij Wegener: 35 miljoen euro kostenreductie en vierhonderd arbeidsplaatsen weg. Bij het personeel van de regionale titels heerst woede en men dreigt zelfs met een staking. Men wil niet dat er bezuinigd wordt om Mecom aan een hoger rendement te helpen. Nee, er moet juist geïnvesteerd worden in de kranten en Mecom moet ook maar met een langetermijnvisie komen.

Ondertussen is Jan Houwert, jarenlang de bestuursvoorzitter van Wegener, in mei 2008 afgetreden, naast enkele andere bestuurders. FC Twente-voorzitter Joop Munsterman wordt waarnemend ceo. In juni van dat jaar gaat er een brief uit van de hoofdredacteuren van de zeven Wegener-dagbladen aan Mecom-baas David Montgomery. Kern van de boodschap is dat er sprake is van financieel kortetermijnbeleid, dat er te hoge rendementseisen zijn, de aandeelhouders staan te voorop, er is geen oog voor het personeel en er is geen marktvisie. Kortom: wanbestuur.

In de zomer worden acties voorbereid bij drie kranten, om Wegener zover te krijgen de ingrijpende reorganisatie te herzien. Na gesprekken met de uitgever en de bonden – er gaat minder bezuinigd worden en er hoeven minder mensen weg - zijn de acties van de baan.

2009
Maar rustig blijft het niet rond Mecom. Om de enorme schuldenlast van het concern te verkleinen worden de Noorse en Duitse activiteiten verkocht. In april van 2009 krijgt Mecom uitstel van de banken om de schulden terug te dringen. Ondertussen wordt Montgomery commissaris bij Wegener, is er een reddingsplan op handen waarbij Mecom nieuwe aandelen gaat uitgeven die met een enorme korting aan worden geboden aan de bestaande aandeelhouders.

In juni 2009 wordt het belang in AD Nieuwsmedia aan – dan nog – PCM verkocht voor 42,3 miljoen euro.

2010
Het is oktober 2010 als Joop Munsterman zijn vertrek bij Wegener aankondigt na ‘een verschil van inzicht in het te voeren beleid’ met Mecom-topman Montgomery. Het topkader van de Nederlandse uitgever vertrekt naar Londen om te praten. Wegener wil meer invloed bij het Britse moederbedrijf. ‘De belangrijkste besluiten worden nu genomen door het Mecom-management of door een speciaal gecreëerd Europees bestuur waarin alle onderdelen van Mecom zitting hebben. Deze situatie doet de Nederlandse tak te kort’, stelt de top van Wegener.

Ondertussen gaat men in Apeldoorn schoorvoetend akkoord met de aanstelling van een Noor als topman: Truls Velgaard heet de man en hij moet rust in de tent brengen. Nadeel: hij spreekt geen woord Nederlands. Velgaard belooft – in het Engels – onder meer komend jaar niet te zullen snijden in het personeelsbestand.

2011
Een paar maanden later blijkt de onrust nog altijd niet weg. Managers zouden bezorgd zijn over de kwaliteit van het directieteam dat Velgaard om zich heen heeft verzameld. Daarnaast wordt intern de druk flink opgevoerd om in 2011 meer winst te maken. Hoe dat dan moet, is onduidelijk.

In het voorjaar komt naar buiten dat een groep Nederlandse banken Wegener weer in Nederlandse handen willen brengen. Maar het plan wordt al snel afgeschoten, want Mecom vindt de voorwaarden niet aantrekkelijk en wil dus niet meewerken.

Ook in de top van Mecom rommelt het. Montgomery vertrekt onder druk van de aandeelhouders bij het bedrijf dat hij ooit oprichtte. Het is later in het jaar de van Endemol International afkomstige Tom Toumazis die zijn opvolger wordt. Na een onbekende Noor aan de top bij Wegener, is er dus nu een Brit die meer met tv heeft dan met dagbladen aan de leiding bij Mecom.

In augustus van 2011 wordt nog maar weer eens een banenreductie bij Wegener bekendgemaakt. Terwijl Velgaard had beloofd dat dit niet zou gaan gebeuren.

2012
Maar er is geen houden aan. Mecom – dat zijn belang in Wegener dan verhoogd heeft tot 99,7% -  kondigt in januari aan tussen 2012 en 2014 een kostenbesparing te willen realiseren van 70 miljoen euro, waarvan 50 miljoen bij Wegener, door &;te snijden in de personeelsbezetting op alle functieniveaus&;. Omdat driekwart van de Mecom-omzet in Nederland wordt gegenereerd, vallen hier de grootste klappen. Er moeten 300 tot 350 banen weg. Tegelijkertijd kondigt men een digitale strategie aan (‘Digital First’). Begin 2012 komt Toumazis het personeel van Wegener hier persoonlijk over vertellen. De weerstand tegen de plannen is groot, want de getroffen kranten presteren goed met rendementen tussen de tien en twintig procent in 2011. Het is een nieuwe dolkstoot in de rug van het Wegener-personeel.

In juni geeft Mecom een winstwaarschuwing af door de aanhoudende druk op de advertentiemarkt. Toumazis is twee maanden later vertrokken als bestuursvoorzitter. Mecom wil zijn strategie opnieuw tegen het licht houden. Het betekent dat Wegener die zomer officieel in de verkoop gaat. In december tonen TMG en De Persgroep officieel interesse.

2013
Begin 2013 wordt het vertrek van Velgaard als Wegener-topman aangekondigd. Hij zou zelf bij zijn aantreden hebben gemeld slechts 2 à 3 jaar te willen aanblijven als bestuursvoorzitter. Maar het zware weer waarin het moederbedrijf en Wegener verkeren, zal de daadwerkelijke reden zijn van Velgaards vertrek. Susan Duinhoven zal hem per 1 juli opvolgen. In die maand meldt Wegener dat het in 2014 334 banen schrapt als gevolg van de eerder aangekondigde reorganisatie.

Terwijl bij Mecom Stephen Davidson de hoogste baas wordt, geeft de investeerder nog maar eens een winstwaarschuwing af. 

In mei lijken de Mecom-aandeelhouders een samengaan met TMG wel te zien zitten. Ook gesprekken met De Persgroep lopen stuk. Maar in november worden alle onderhandelingen afgeblazen en laat Mecom weten dat Wegener niet meer te koop staat.

2014
Mecom blijft maar aanklooien. Nu is het personeel van Media Groep Limburg boos op het moederbedrijf. De werknemers van Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad gaat actievoeren, omdat Mecom weigert de Limburgse tak te verkopen aan de Belgische uitgeverij Concentra. Eerder stapt MGL-directeur Loek Radix om die reden op.

In februari mag Radix zijn werk als directeur weer hervatten op uitdrukkelijk verzoek van Mecom. Een delegatie van de Britten is zó onder de indruk van het massale protest van het personeel dat men besluit de onderhandelingen met Concentra te heropenen en Radix weer de leiding te geven. Er wordt even later een voorlopig akkoord met Concentra bereikt.

Wegener publiceert ondertussen de jaarcijfers van 2013: een daling van 21 procent van de advertentieopbrengsten. Maar ook kondigt de directie aan dat het tussen 2015 en 2017 opnieuw een flinke besparing zal doorvoeren, waarbij de uitgever 30 miljoen euro aan kosten wil terugdringen. Volgens ceo Susan Duinhoven is 2014 een ‘tussenjaar’ waarin wordt gekeken waar nieuwe besparingen zijn te behalen.

Dat de Mecom-top zichzelf een bonus van 1,44 miljoen euro uitkeert, wekt in april uiteraard enorme woede bij het Wegener-personeel.


Het is eind juni als officieel bekend wordt dat De Persgroep een bod heeft gedaan op de Mecom-bezittingen, waaronder dus Wegener. Daarmee lijkt – het bod moet nog goedgekeurd worden – binnenkort een einde te komen aan de lijdensweg van de Apeldoornse uitgever. Met De Persgroep krijgen de Wegener-kranten een baas met een visie op uitgeven. Geen durfinvesteerder die naar de rendementen kijkt en alleen maar de aandeelhouders wil pleasen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie