Persgroep neemt meerderheidsbelang in PCM

De Persgroep verwerft een belang van 51 procent in PCM. De Belgische uitgever betaalt daarvoor 100 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

PCM Uitgevers en De Persgroep hebben daartoe vandaag een principeovereenkomst getekend. Beide partijen willen de activiteiten van het concern ook verbreden naar andere media. De bestaande Nederlandse activiteiten van De Persgroep - Het Parool en Q Music – worden daarom in een latere fase ook onderdeel van PCM. PCM en De Persgroep gaan ook bekijken of het strategisch beter is om één van de dagbladtitels te vervreemden, in het belang van de concurrentiekracht en de kwaliteit van die titels. NRC Media laat middels een persbericht weten dat de ondernemingsraad en redactieraad nog steeds toekomstscenario’s voor NRC Media buiten PCM willen onderzoeken.

Dankzij de overeenkomst kan PCM zijn schuldpositie reduceren en de strategie van de onderneming financieren. Om de financiële positie van PCM verder te verstevigen is het de bedoeling om de bedrijfswinsten te reserveren door de komende vijf jaar geen dividend aan de aandeelhouders uit te keren. PCM blijft een onderneming naar Nederlands recht die gaat functioneren als onderdeel van De Persgroep.

De bestaande aandeelhouders (Stichting Democratie en Media, Stichting de Volkskrant, Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers en Stichting Lux et Libertas) behouden hun prioriteitsaandelen in de dagbladtitels. Naar verwachting kan de transactie in de loop van mei 2009 worden afgerond. Intussen worden de besprekingen met Wegener voortgezet om te komen tot een eenduidig aandeelhouderschap voor AD NieuwsMedia.

Medewerkers, de betrokken vakorganisaties en de SER zijn vandaag geïnformeerd. PCM dient een adviesaanvraag in bij de centrale ondernemingsraad. De effectuering van de principeovereenkomst is ook onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders, financiers van PCM en de Nma.

Minister Ronald Plasterk (Media) heeft gemengde gevoelens bij de overname van PCM. 'Ik heb al eerder gezegd dat ik er geen voorstander van ben dat zoveel toonaangevende dagbladtitels bij één partij terechtkomen. Dat is niet goed voor de diversiteit. Bovendien is het dan moeilijker om te innoveren. En dat is vooral in deze tijd hard nodig in deze sector', zegt Plasterk in Het Parool.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie