Philips meest betrouwbare Nederlandse merk

De Nederlandse consument houdt vast aan vertrouwde merken. Dit blijkt uit het European Trusted Brands 2004 onderzoek, dat voor de vierde maal in successie is uitgevoerd door uitgeverij Reader's Digest. In 22 van de 30 onderzochte product- categorieën in Nederland krijgen dezelfde merken als in 2003 het hoogste consumentenvertrouwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit Bertolli (60 procent), Nokia (58 procent) en Philips (45 procent). Voor het onderzoek werden ruim 29.000 consumenten in 14 Europese landen ondervraagd. Uit dit onderzoek kwamen de meest betrouwbare merken in 30 categorieën naar voren.
Zowel het vertrouwen in merken op Europees als op lokaal niveau zijn onderzocht. Afgezien van de hoge score van een aantal buitenlandse merken, blijkt dat Nederlanders erg trouw blijven aan nationale merken: Rabobank werd door 39 procent verkozen als beste bank en door 31 procent als beste hypotheekadviseur. Ook verzekeringsmaatschappij Interpolis, onderdeel van de Rabobank, eindigde met 11 procent bovenaan.

Philips kreeg voor de derde keer in twee categorieën het meeste vertrouwen; huishoudelijk apparatuur (30 procent) en televisie (45 procent). De drie meest betrouwbare Nederlandse merken zijn volgens de ondervraagden Philips (45 procent), Gazelle (44 procent) en Rabobank (39 procent). Merken met een Nederlandse band zoals Shell (Nederlands-Brits) of Bertolli en Slim Fast, onderdeel van Unilever, worden ook hoog gewaardeerd. Ten opzichte van voorgaande jaren scoren Nederlandse merken hoger.

Dat tevreden consumenten niet snel van hun keuze afwijken, blijkt uit het
aantal productnamen dat inmiddels meerdere jaren op rij een toppositie
inneemt. Merken als Opel, Shell, Yves Rocher, Andrelon, Philips en Spa
hebben in hun productcategorie de hoogste positie weten te handhaven.
D-Reizen is voor de tweede achtereenvolgende keer winnaar in de categorie reisorganisatie/toeroperator.
Kleine verschuivingen zijn er waar te nemen in de personal computer-categorie waar Dell na twee jaar de titel van meest vertrouwde merk van Compaq overneemt. Ook het vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen en pijnstillers is niet consistent, de toppositie verandert in deze categorie jaarlijks mede dankzij de minieme onderlinge verschillen.
Het huismerk van Kruidvat heeft dit jaar opvallend veel vertrouwen van
respondenten gekregen voor vitamineproducten en pijnstillers.
Voor het vierde jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk. In alle 14 landen kwam het Finse telefoonmerk wederom als beste uit de bus.
Visa deelt de tweede plaats van Europees merk met Nivea; in 12 landen werden zij het meest gewaardeerd.

Dit jaar zijn er vijf nieuwe categorieën aan het onderzoek toegevoegd,
waaronder woonwarenhuizen (winnaar V&D), katten- en hondenvoer (winnaars Whiskas en Pedigree), fietsmerken (winnaar Gazelle). Een opvallend hoge score is er tenslotte in de nieuwe categorie olijfolie, waar Bertolli (60 procent) met kop en schouders boven de andere merken uit steekt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie