Rabo's Yvette praat nu ook in Messenger

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Yvette is de nieuwe brand buddy van Rabobank , het jongerenmerk van Rabobank. Yvette beantwoordt allerlei financiële vragen. Ze is opgegroeid als webbot, als chat-robot op een webpagina, maar nu verovert ze ook een plekje in de vrienden-, familie- en collegalijstjes van Messenger gebruikers. Hoe dicht kan je op de klant zitten?

Tot voor kort was Yvette alleen te zien als quizmaster van Rabo Young Dynamic en daarna als medespeler in de jaarlijkse Rabo Young Dynamic . Als quizmaster stelde ze vooral veel vragen en vergaarde daarbij veel marketinginformatie. In de investorgame geeft Yvette uitleg van het spel en op basis van je profiel en acties in het spel ook tips. Je kon vragen stellen over de Investorgame en haarzelf (zij beantwoorde toen 200.000 vragen in een maand).

Mijn eerste dialoogje met Yvette liep als volgt:
Yvette zegt (12:16):
Ik ben Yvette, de financiële coach van Rabo YoungDynamic. Ik kan jou de komende maanden begeleiden bij al je geldzaken; van verdienen tot (be)sparen en eventueel weer uitgeven. Daarnaast heb ik hartstikke handige tips omtrent deze onderwerpen waarover je me van alles kunt vragen. Je kunt me ook altijd een e-mail sturen: yvette@raboyoungdynamic.nl.
Yvette zegt (12:16):
Je weet nu wie ik ben, maar hoe heet jij eigenlijk?
Erwin zegt (12:16):
erwin
Yvette zegt (12:16):
Hallo Erwin. Hoe ben je eigenlijk aan mijn adres gekomen?
Errrrwin zegt (12:16):
geen idee
Yvette zegt (12:16):
O, op die manier. Zeg Erwin, iedereen die ook maar iets voorstelt heeft tegenwoordig een persoonlijke coach. Ik ben de financiële coach van Rabo YoungDynamic en ik ben hier om jou te helpen met al je geldzaken. Dat scheelt een hoop werk. Dat is best handig, denk je niet?

En zo gaat t even door. Wat ik hier direct goed aan vindt is dat Yvette direct mijn naam vraagt en onthoudt. Daar kunnen heel veel merken nog veel van leren. Dat gaat nog dikwijls met voorletters, zelfs in e-mails. Dit is direct veel persoonlijker en dat voelt ook beter.

De bot is overigens gemaakt door , een bedrijf met 'selfservice' als primaire insteek.

Zoals ik eerder ook op Molblog aangaf geeft Windows Live Messenger (de nieuwe naam voor MSN Messenger) voor marketeers. Vorige week lanceerde ABN Amro nog een relatief eenvoudige . Deze buddy kan niets anders dan het saldo laten zien. Toch was dit een geweldige stap vooruit. De complexiteit heeft daar ongetwijfeld gezeten in de interne strijd om transactiesystemen te koppelen aan communicatie. Vooral bij banken vanwege de veiligheid altijd een erg interessant punt.

De basis is echter nu wel gelegd; banken kunnen nu weer verder. Straks kunnen we gewoon vragen: 'maak 15 euro over naar Sjaak'. En omdat de bank weet wie Sjaak is (kent immers onze ), krijgen we direct te horen: 'okee, gedaan'. Of krijgen we een tip als we al een maand 10.000 euro op onze rekening hebben staan. Dan wordt communicatie langzaam weer wat intelligenter. En ook met Yvette zijn we weer een stapje in die richting.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie