Ruim twee miljard aan reclame in verval

Onlangs laaide de inmiddels gaapverwekkende discussie weer op. Zijn reclamebureaus te veel op commercials gericht en te weinig op online?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondertussen rukt de online-commercial op, een helder idee zonder fratsen dat internet gewoon als medium gebruikt en niet per se als praathuis. Er zaten er dan ook twee onder de bekroningen. Maar eigenlijk wil ik het daar even niet over hebben. Er is namelijk een ander slachtoffer van de waan van de dag. De printuiting.

Daar wordt jaarlijks nog ruim twee miljard aan uitgegeven, maar de kwaliteit ervan holt achteruit. Zowel qua vorm als inhoud lijken we wel terug in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Veel loze beweringen in advertenties vol balken, strepen en sterren die alles tegelijk willen vertellen. Zelfs de ‘redactionele’ pagina’s van de Allerhande

en de Libelle zien er beter uit.

Dat was weleens andersom. De bekroonde “social media” advertentie van Heineken is dan ook echt een oase in de woestijn. Helder idee, geen ruis, strakke vormgeving. En alles in dienst van de merkgedachte. Zo langzamerhand een zeldzaamheid. Vandaar een pleidooi om ook de twee miljard aan niet elektronische media weer eens wat aandacht te geven. Dat helpt de aanstormende copywriters om te leren schrijven en artdirectors om de nobele kunst van de layout weer onder de knie te krijgen .

Ook handig als het bladeren op de iPad en aanverwanten nog verder om zich heen grijpt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie