Search wordt serieus genomen

Search Engine Marketing Congres 2008: Search wordt serieus genomen, maar het kan altijd beter

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op een SEM-congres lopen twee soorten mensen rond: zij die willen leren hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken (marketeers) en zij die dit al weten en willen weten wat de trends voor de toekomst zijn (SEM-bureaus). Zij vulden het auditorium van Media Plaza op 31 januari tot de laatste stoel. Overeenkomst tussen beide groepen is dat hun eerste prioriteit moet zijn om te weten wat de consument nu eigenlijk wil. En die wil naast informatie, communicatie en online shoppen in de toekomst vooral user-generated entertainment (YouTube) en deel uitmaken van communities, aldus Carla Yarzagaray van Google.

Verder blijft de meerderheid van de consumenten gebruik maken van de organische resultaten. Volgens Keesjan Deelstra (Interneteffect) en Mattijn Duinhoven (T-Mobile) is dat iets wat marketeers, die vaak een voorkeur hebben voor gesponsorde resultaten, niet moeten vergeten. Om consumentenvertrouwen te krijgen en mee te doen in hun vergelijkingsproces voorafgaand aan een verkoop, is aanwezigheid in de organische resultaten heel zinvol.

Of de consument zich dit jaar eindelijk overgeeft aan mobile search, personalisatie of andere langverwachte trends durfde niemand te zeggen. Met veel grotere zekerheid is er nog veel winst te halen uit het stellen van heldere doelstellingen, meten en die metingen ook daadwerkelijk gebruiken. Bijvoorbeeld om je budget optimaal te verdelen over verschillende online kanalen en om je conversieratio te verbeteren. Een makkelijk bereikbaar meetpakket als Google Analytics heeft de afgelopen jaren al voor een lagere CPC en CPO gezorgd, simpelweg doordat meer mensen hun campagnes nu bewust inregelen (Daniel Markus, ClickValue).

Veel marketeers zien intussen search wel als een volwaardig onderdeel van de marketing mix (Peter van der Graaf, ClearSense). UPC en Traffic4u hebben dat in elk geval begrepen, want zij wonnen de Search Engine Marketing Award omdat zij search vergaand wisten te integreren in de media mix. Daarmee zijn zij weer een stapje verder gegaan dan de winnaars van voorgaande jaren. (thxs to Arno)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie