Stop de persen

De enige gratis kwaliteitskrant van Nederland, De Pers, stopt deze week. En de reden is niet dat hij niet gelezen werd, maar dat er te weinig in werd geadverteerd. En daar moeten we het even over hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks het feit dat puur nieuws tegenwoordig online in alle soorten en maten beschikbaar is, valt het met de oplages van de gedrukte krant nog best mee.

Niet in de laatste plaatst omdat de kranten de balans tussen nieuws en achtergrond hebben verschoven.

En daarmee nog steeds een belangrijke rol vervullen.

Ook doordat ze iets bieden dat bijvoorbeeld de tv met z’n soundbites nauwelijks biedt.

Een mooie anekdote in deze is dat de hoofdredacteur van Next, Rob Wijnberg, te gast bij Matthijs van Nieuwkerk, al na een minuutje werd onderbroken met de vraag: “Hoe lang gaat dit college duren?”.

Ruimte om iets te verhelderen is er op de buis meestal niet.

En ook online wint kort het vaak van goed.

Daarom blijft het belangrijk om het nieuws van achtergrond te voorzien.

Want “Wat heeft het voor zin om te weten wat er gebeurt, als je niet weet waarom?” (copyright: R.Meijer).

Daarom denk ik dat de krant nog steeds een belangrijk medium is voor het denkend deel der natie en dat ook zal blijven.

Misschien wordt de krant wel weer wat die ooit was: een medium voor de elite.

(NRC en Next stegen, de Telegraaf daalt.)

Voorlopig ligt de neergang dus niet zozeer aan de ontlezing, maar aan een gebrek aan financiering door advertenties.

En dat is dus niet omdat de doelgroep niet interessant is.

Maar omdat communicatie-adviseurs doodsbang zijn om voor ouderwets te worden versleten en daarom meehuilen met de wolven in het bos.

Een krantenadvertentie? Dat is zo vorige eeuw, papegaait iedereen elkaar na.

Want het communicatiewereldje is vaker modieus conformistisch dan tegendraads creatief.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie