Trendonderzoek Dialoog Media: opmars contact via mobiel internet

De consumentenvoorkeur voor contact via mobiel internet neemt toe. Ook treedt de consument steeds liever via social media in contact voor serviceverlening. Dat blijkt uit de derde editie van het Trendonderzoek Dialoog Media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit periodiek onderzoek naar kanaalvoorkeuren van de consument is voor de derde keer uitgevoerd door DDMA in samenwerking met 2organize, ANWB Media en PostNL. Een vergelijking met de vorige edities laat een paar opvallende uitkomsten zien.

De consument is zich er volgens de onderzoekers van bewust dat er steeds meer reclame-uitingen op social media verschijnen. Toch heeft zich bij de consument, gedurende de drie jaren van het onderzoek, geen voorkeur ontwikkeld om actief door organisaties via social media te worden benaderd.

E-mail en post blijven belangrijke kanalen in de dialoog tussen de consument en de organisatie. Editie 2012 laat zien dat de consument bij voorkeur via e-mail (35%) en post (25%) wordt benaderd door organisaties waar hij klant is. Hij ziet e-mail als een makkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel. Indien de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (21%), de folder (15%) of post (12%).

Nieuw in editie 2012 is de switch van kanaalvoorkeur tussen de oriëntatiefase en de aankoopfase van de customer activity cycle. Consumenten die zich bij voorkeur via post oriënteren, switchen ten opzichte van de andere dialoogmedia het meest naar een andere kanaalvoorkeur in de aankoopfase. Men switcht veelal naar de voorkeur voor een online aankoop (desktop/laptop). Consumenten die zich bij voorkeur online via de desktop/laptop oriënteren, switchen daarentegen het minst naar een andere kanaalvoorkeur in de aankoopfase. Die houden dus veelal de voorkeur voor online (desktop/laptop) om ook de aankoop te doen.

De sterkte van de kanaalvoorkeur van de consument verschilt per branche. Als voorbeeld: bij organisaties in de branches toerisme/recreatie en telecom/ICT heeft de consument als klant zijnde een uitgesproken voorkeur voor benadering via e-mail, terwijl hij door financiële instellingen juist liever per post wordt benaderd.

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in het onderzoeksrapport ´Trendonderzoek Dialoogmedia – Editie 2012’ dat vanaf vandaag te bestellen is bij DDMA.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie