Tweederde tv-tijd is in EU gemaakt

De ongeveer duizend televisiezenders in Europa tonen steeds meer programma's van eigen Europese bodem.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aandeel Europese programma's is gestegen naar bijna twee derde van de zendtijd, zegt EU-commissaris Viviane Reding (Media). Het aandeel nam toe van 63 procent in 2005 tot 65 procent in 2006. De Nederlandse zenders vertoonden zelfs een stijging van 66 naar 70 procent.

Waar vroeger Amerikaanse detectives als Hill Street Blues te zien waren, vertonen zenders nu Baantjer of zijn Britse collega Frost. Talkshows zoals 'De wereld draait door' en series als Voetbalvrouwen en 'Het leven van Jan Keizer na BZN' nemen ook toe.

Koploper is Polen. De inwoners daar keken ruim 80 procent van de zendtijd naar programma's die in Europa zijn gemaakt.Oost-Europese landen besteden gemiddeld evenveel zendtijd aan Europese programma's als zenders in West-Europese landen. 'Deze cijfers tonen dat de audiovisuele industrie in de EU vitaal is en dat alle EU-lidstaten zich even sterk inzetten voor culturele diversiteit', meent Europees Commissaris Viviane Reding.

Ze stelde dat de toename mede te danken is aan de EU-richtlijn 'Televisie zonder grenzen'. Die roept EU-landen op om het grootste deel van hun zendtijd te reserveren voor Europese producties (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie