Veranderend gedrag in VS

De rampzalige gebeurtenissen van 11/9 hebben een enorme impact gehad op het gedrag en de attitude van de Amerikaanse burgers. Dus ook op hun consumptiegedrag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals de moord op John F. Kennedy voor veel ouderen een gevoelige omslag markeerde, zo is ook de aanslag op het WTC voor de consumenten van nu een moment van een omkering van vele waarden. In Nederland zouden we daar het effect van de moord op Fortuyn aan kunnen toevoegen.

Want er speelt momenteel nogal wat in de VS, constateert de onderzoekster Rebecca McPheters. Een veel sterker gevoel van eenheid, of noem het patriottisme. Ook in het consumptiegedrag van de Amerikaanse consumenten is veel veranderd. Men blijft meer thuis, hecht meer aan het besteden van tijd aan familie en vrienden en houdt de hand op de knip; uit eten gaan, winkelen, men doet het stukken minder. Dit effect geldt (opmerkelijk) het sterkst in de groep mannen tot 35 jaar. In het mediagebruik is men ook veranderd: veel meer aandacht voor het (serieuze) nieuws, vooral ook weer onder jongeren.

Meest aangetast is de reisbranche, met name waar de aanslagen plaatsvonden, dus in Noordoost-Amerika. Gemiddeld zegt 34% van de ondervraagden minder te willen reizen, in Noordoost-Amerika is dat 49%. Ten aanzien van het werk is er niet veel veranderd: men werkt nog even hard en fanatiek. De ondervraagden meldden wel meer waardering te hebben voor het ‘eenheidsgevoel’ op het werk en voor de saamhorigheid van collega’s onderling.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie