Viacom wint zaak YouTube-informatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan over een gerechtelijke uitspraak die de videosite dwingt om informatie van gebruikers af te staan.

Het Amerikaanse mediaconcern eiste de informatie op en kreeg gelijk van een rechter in New York. Viacom wil vooral weten hoe zijn video's zijn bekeken op YouTube. Het concern wil deze informatie gebruiken in een rechtszaak tegen de videosite, die sinds eind 2006 eigendom is van .
Viacom beschuldigt YouTube van piraterij omdat op de site filmpjes zijn geplaatst waarop auteursrechten rusten. Daarbij gaat het onder meer om muziekvideo's van MTV. Viacom eist een schadevergoeding van 1 miljard dollar.
Volgens privacy-activisten dreigt Viacom nu informatie in handen te krijgen die behoort tot de persoonlijke levenssfeer van computergebruikers. Beschermende wetgeving uit 1988, ingevoerd nadat naar buiten was gekomen welke films een kandidaat voor het Hooggerechtshof huurde bij de videotheek, zou daarbij terzijde worden geschoven.
Viacom liet in een reactie op alle ophef weten dat het niet precies hoeft te weten welke gebruikers welke video hebben bekeken. De advocaten van Google hopen dat de informatie kan worden geanonimiseerd (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie