Vrienden Anna Nooshin prijzen haar documentaire aan, maar wel tegen betaling

Amazon Prime Video lanceert een videodocumentaire over Nooshin. De promotie van die documentaire krijgt kritiek op sociale media.

Afbeelding: Amazon Prime Video

Influenster Anna Nooshin ontvangt op sociale media kritiek op de manier waarop ze haar eigen videodocumentaire aanprijst. De documentaire Anna: Status is net uitgebracht en exclusief te zien op de streamingsdienst Amazon Prime Video. In de documentaire gaat Nooshin in op haar jeugd en de druk als bekende Nederlander. Om de bekendheid van de vierdelige serie te vergroten, zijn andere influencers ingeschakeld om op Instagram enthousiaste berichten te plaatsen.

Veel influencers zijn bevriend met Nooshin, maar maken via hashtags als #ad en #partner duidelijk een financiële vergoeding te ontvangen voor hun berichten. 

Advertentie
advertisement

Amazon trekt de portemonnee

Onder meer Fred van Leer, Monica Geuze en Jade Anna hebben op Instagram laaiend enthousiaste berichten gedeeld over Nooshins documentaire. Uit hun berichten valt op te maken dat de gesponsorde berichten betaald zijn door Amazon Prime Video. Geuze zegt dat Amazon haar om haar eerlijke mening gevraagd heeft. 

Kritiek op het betalen van vrienden

Op Instagram en andere socialmediaplatformen klinkt kritiek op de manier waarop Amazon en Nooshin de videodocumentaire aanprijzen. Gebruikers vinden het vreemd dat vrienden niet uit zichzelf van zich laten horen over de documentaire, maar dat Amazon de portemonnee getrokken heeft. Zouden de influencers niet gratis een foto plaatsen om hun vriendin te steunen?, klinkt het.

Zogeheten juicekanalen, waaronder die van Yvonne Coldeweijer en Juice Channel, delen die kritiek. Laatstgenoemde schrijft: 'Wij weten even niet wat vreemder is: dat je ‘vrienden’ betaalt om dit te promoten of dat ‘vrienden’ zich laten betalen om dit te posten?'

Meer informatie over Anna: Status is te vinden op de website van Amazon. Amazon Prime Video bracht onlangs ook een videoserie uit over kickbokser Rico Verhoeven.

Update 5 mei: De kop van het bericht is aangepast van 'Waarom Anna Nooshin kritiek krijgt op de pr van haar documentaire' naar 'Vrienden Anna Nooshin prijzen haar documentaire aan, maar wel tegen betaling'. Dit naar aanleiding van een e-mail van Bobbery, het pr-bureau van Amazon Prime Video, dat niet betrokken is bij deze socialmediacampagne. Andagency heeft deze campagne uitgevoerd, zegt Bobbery. 

Update 6 mei: Sophie van der Schaft, ceo van &. agency, vertelt in gesprek met Adformatie dat de ingeschakelde influencers geselecteerd zijn op basis van hun bereik en de doelgroep die zij aanspreken. ‘Een doelgroep die past bij de documentaire. De influencers zijn gekozen in overeenstemming met alle betrokken partijen.’ Van der Schaft mist in de discussie dat Anna Nooshin ‘heel erg als persoon gezien wordt, terwijl het gaat om een documentaire oftewel een product. En niet om de promotie van Anna als persoon.’  

Advertentie