Advertentie-inkomsten dramatisch verschoven

Wie de gegevens over advertentie-inkomsten van verschillende media in de afgelopen 20 jaar vergelijkt, ziet dramatische verschuivingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Internationale mediaconcerns maken moeilijke tijden door. De advertentie-inkomsten dalen niet alleen, maar vertoonden de afgelopen twintig jaar op nationaal niveau grote verschillen. Zo groeiden de advertentie-inkomsten in de VS met ruim 9%, terwijl die in Spanje met 0,6% daalden en in Italië met 13% stegen. Radio is een van de media die in een internationale vergelijking redelijk goed scoort. Mediatypen die eveneens goed scoorden zijn bioscoopreclame (GB zelfs 11%), buitenreclame en televisie (in alle onderzochte landen stegen de inkomsten). De gedrukte media liepen de hardste klappen op. In Groot-Brittannië stegen de inkomsten sinds 1990 nog met 2,6%, maar in Spanje (-2,7%), Duitsland (0,6%), de VS (1,7%) en Frankrijk (-1,3%) bleven de advertentiebestedingen sterk achter bij de bestedingen in andere media.

Bij een vergelijking van aandeel van advertentie-inkomsten naar mediatype in 1980, 1990 en 2001 blijkt dat het aandeel van de gedrukte media dramatisch is gedaald. In Groot-Brittannië bedroeg het verlies ‘slechts’ 7,5% naar een aandeel van 59% in 2001 (was 66% in 1980). In Spanje daalden de advertentie-inkomsten in de gedrukte media met 8,5%, in Frankrijk met 9,3%, in de VS met 12% en in Duitsland met 17,2%. De kans dat de gedrukte media het vanaf nu stukken beter zullen gaan doen dan de afgelopen twintig jaar mag klein geacht worden. Zeker nu in de EU de inkomsten voor tabaksreclame gereduceerd zijn tot nagenoeg nul, doet de verstandige mediatycoon er goed aan serieus naar zijn gedrukte mediaportefeuille te kijken.

Bron: admap

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie