Advertentiemarkt drukt winst Telegraaf

De slechte advertentiemarkt heeft de winst van Holdingmaatschappij De Telegraaf afgelopen halfjaar onder druk gezet. De omzet uit advertentieverkopen daalde in de eerste helft van 2003 met 20 miljoen euro, ofwel bijna 10 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het volume van personeelsadvertenties stortte met 45 procent in. De rubrieksadvertenties zakten 20 procent. Het ging daarentegen goed in de sector van nationale merken en diensten. Dagblad De Telegraaf zag zijn marktaandeel klimmen van 29 tot 32 procent.

De nettowinst kwam uit op 6,7 miljoen euro, tegen 11,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Gisteren publiceerde het mediaconcern nabeurs een halfjaarbericht.

De onderneming kon de winstval enigszins remmen door de kosten terug te dringen. De Telegraaf heeft het afgelopen jaar ruim tweehonderd banen weggesneden. Daarnaast verbruikte het concern in de eerste helft van 2003 minder papier en profiteerde het van een lagere papierprijs, meldt het ANP.

Het bedrijf keek niet alleen naar bezuinigingen, maar stak ook geld in nieuwe activiteiten. Zo is er een regiokatern bij De Telegraaf als bijlage gevoegd in Twente. In Almere werd Almere Vandaag geïntroduceerd, een gratis blad dat vier keer per week huis-aan-huis wordt verspreid. Ook zag een autogids het levenslicht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie