Benetton introduceert ‘spywear’

In kleren van Sisley zitten binnenkort zendertjes waarmee Benetton, de eigenaar van het merk, kan nagaan wat er met de producten gebeurt van het moment dat zij de fabriek verlaten tot ze worden verkocht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Philips, waar Benetton vijftien miljoen zendertjes heeft besteld, zullen veel kledingbedrijven Benetton navolgen. De zendertjes zijn chips die ervoor zorgen dat een fabrikant in een oogopslag kan zien hoe het met de voorraad staat. Handmatig scannen van labels met barcodes, zoals nu gebeurt, is overbodig, zegt Terry Phipps, verantwoordelijk voor de digitale gegevensbestanden van Benetton.

De chip is heel klein en zit vast in het kledingstuk. De klant merkt er niets van. Als hij of zij het kledingstuk ruilt, signaleert de chip automatisch dat hij weer terug in de winkel is en wordt dat meteen in het centrale bestand verwerkt. De zendertjes hebben geen voedingsbron en hebben daardoor een bereik van ongeveer een meter. Het signaal wordt opgepikt door al dan niet draagbare apparatuur in de winkel, legt topman Karsten Ottenberg van de halfgeleiderdivisie van Philips uit.

De chips kunnen meer informatie opslaan dan alleen type, maat en kleur van het kledingstuk. Zo hebben de supermarktketens Tesco (Groot-Brittannië) en Wal-Mart (Verenigde Staten) belangstelling voor de chips, niet alleen voor voorraadbeheer, maar ook om diefstal tegen te gaan.
Een woordvoerder van een ander bedrijf dat bij het Benetton-systeem betrokken is, Psion Teklogix, ziet nog meer mogelijkheden. Een verkoper in een winkel kan bijvoorbeeld zien of een klant een kledingstuk draagt dat van dezelfde winkel afkomstig is en zo ja, zijn suggesties daarop aanpassen. Een ander voorbeeld: een kledingstuk met een chip geeft zelf de wasvoorschriften door aan de wasmachine van de toekomst.
Privacyorganisaties zijn bezorgd, al wijst Philips erop dat de chips geen informatie over de koper bevatten en ze buiten de winkel in feite waardeloos zijn. Het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center pleit voor wetgeving.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie