Bestedingen autoreclames blijven toenemen

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes gericht op personenauto’s zijn in het eerste half jaar weer verder toegenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de eerste 6 maanden van 2012 werd er in Nederland bijna 200 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 17,5 procent ten opzichte van het eerste 6 maanden van 2011, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral de bestedingen binnen het A-segment stijgen flink door (+65 pct). Radio (+34,5 pct) en buitenreclame (+31 pct) lieten de grootste groei zien. Toyota is de grootste stijger (+ 88 pct. De mediabestedingen aan bedrijfswagens en aan online media vallen buiten deze analyse.

Adfact verwacht dat de mediabestedingen de komende maanden zullen blijven toenemen. Ondanks dat juni de beste verkoopmaand was in tijden, zullen de autoverkopen het komende half jaar flink onder druk komen te staan. Lars de Vries van Adfact: ‘Dit komt door de algehele economische malaise en daarbovenop onduidelijkheden over de kilometervergoeding. Het gevolg zal zijn dat auto-importeurs meer actiematig moeten gaan adverteren.’
TV blijft verreweg het populairste advertentiemedium onder de autoadverteerders. Er is 109,6 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, dat is 55 procent van de totale bestedingen aan autoreclames. TV laat daarmee een stijging zien van 16 procent. De bestedingen aan radio (38,6 miljoen) en buitenreclame (14,5 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dagbladen (33 miljoen) slechts een lichte stijging (+6 procent).

Top 5 eerste half jaar 2012:

1. Peugeot (+27,7 pct) 18,4 miljoen euro
2. Renault (+35,6 pct) 17,7 miljoen euro
3. Hyundai (+63 pct) 17,2 miljoen euro
4. Opel (+15,4 pct) 15,4 miljoen euro
5. Citroen (+ 23,3 pct) 15,1 miljoen euro

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie