Premium

Coca-Cola gaat niets doen met het signaal van Het Gouden Windei voor Capri-Sun

Foodwatch: 'Ondanks dat het kinderdrankje bijna vijf suikerklontjes per zakje bevat, promoot Coca-Cola het product richting kinderen met cartoonfiguurtjes, win-acties en knutselactiviteiten.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met ruim 38 procent van de stemmen heeft van Coca-Cola het Gouden Windei 2014 gewonnen. En dat is volgens de organisator van het Gouden Windei, Foodwatch, helemaal terecht: &;Het kinderdrankje bevat bijna vijf suikerklontjes per zakje. Toch promoot Coca-Cola het product richting kinderen met cartoonfiguurtjes, win-acties en knutselactiviteiten. Onverantwoord in deze tijd, waarin één op de zeven kinderen en jongeren te dik is. Ouders worden misleid met de tekst "drank met vruchtensappen en bronwater". Om het suikerwatertje gezonder te doen voorkomen, voegt Coca-Cola vitamines toe.&;

Foodwatch zegt dat meer dan 26 duizend consumenten de afgelopen weken hebben gestemd op &;de grootste misleider van 2014&;. Die stemmers kwamen op de site van Foodwatch onder meer dit filmpje tegen:

Ongeveer 10 duizend mensen zouden dus op Capri-Sun hebben gestemd. Andere producten die veel stemmen kregen waren:

(35 procent van de stemmen)
Foodwatch: &;Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie zei in 2013 al dat Albert Heijn de term "ambachtelijk" gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt. De term "ambachtelijk" is helaas niet beschermd en daar maakt Albert Heijn dankbaar misbruik van.&;

(16 procent van de stemmen)

van Unilever (5 procent van de stemmen)

;s Surinaamse Roti&;s (4 procent van de stemmen)

Uitreiking
Foodwatch had Het Gouden Windei vanochtend om 9 uur willen uitreiken op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Rotterdam, maar Coca-Cola de &;trofee&; in ontvangst te nemen. Dat is volgens Foodwatch een gemiste kans: &;Coca-Cola negeert daarmee ruim 10 duizend consumenten.&;

Uit een reactie van een woordvoerster van Coca-Cola Enterprises (waaronder het merk valt) aan Adformatie wordt duidelijk dat de frisdrankgigant het oneens is met de prijs. Vindt Coca-Cola dan dat het zich op deze manier verantwoord gedraagt? &;Dat is een vrij suggestieve vraag. We hebben Foodwatch wel ontvangen, maar we hebben de “award” niet in ontvangst genomen. We herkennen ons namelijk helemaal niet in de bewering van Foodwatch.&; De woordvoerster hamert op het feit dat alle ingrediënten open en transparant worden vermeld op - onder andere - de verpakking. Bovendien richt het merk zich in de communicatie niet tot kinderen onder de twaalf jaar oud. Of dat ook voor verpakkingen en instore communicatie (cartoons en dergelijke) geldt? De woordvoerster: &;In Nederland worden er geen cartoonfiguurtjes afgebeeld op de verpakking van Capri-Sun.&;

Signaal
Dat zo&;n 10 duizend Nederlanders Capri-Sun Multivitamin aanwezen als meest misleidende product, zou Coca-Cola kunnen zien als een bruikbaar signaal uit de samenleving. Maar de woordvoerster zegt dat Coca-Cola Enterprises er niets mee gaat doen. &;We luisteren goed naar consumenten en de deur staat altijd open want we willen het gesprek graag aangaan, maar met dit signaal van Foodwatch gaan wij niets doen, want de stelling van Foodwatch klopt niet, Coca-Cola misleidt niet.&;

.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie