Communiceren met effect: 5 trends in communicatie

Wat zijn de hot topics waar communicatieprofessionals mee aan de slag moeten? Sprekers van het Communicatiecongres 2019 delen hun buzzword

1. Data

Sander Dorst is communicatieadviseur bij Orange Otters Verandercommunicatie en zijn buzzwoord: data. “In mei was ik op het congres van de International Communication Association (ICA) in Washington”, vertelt Sander. “Vanuit verschillende disciplines binnen de communicatie werd een blik op de toekomst geworpen. Deze veelal uiteenlopende voorspellingen hadden één ding gemeen: men maakte zich zorgen over de opmars van data in het communicatievak.”

Het is geen verrassing dat data steeds belangrijker worden. Het is overal, en dus ook in het communicatievak, met een opmars bezig. Volgens Sander biedt dit een hoop kansen, maar ook bedreigingen. Want weet de communicatieprofessional hoe je met de data moet omgaan? En kan de communicatieprofessional mee met de snelle ontwikkelingen?

“Men maakt zich zorgen over de opmars van data in het communicatievak, maar het biedt juist een hoop kansen”

Tijdens het Communicatiecongres laat Sander zien hoe je met data het informele circuit in jouw organisatie in kaart kunt brengen, en hoe je daar grip op kunt krijgen. Hoe je met een paar mensen, de influencers, de hele organisatie kunt bereiken. En dat mogen bezoekers van het congres niet missen. “Data wordt vaak gezien als ingewikkeld en ongrijpbaar”, zegt Sander. “Ik hoop met mijn verhaal het tegendeel te bewijzen. Ik vertel hoe mensen inzichten kunnen krijgen vanuit data, en waar ze moeten beginnen.” Sander hoopt dat deelnemers een stuk enthousiaster worden over data, en uitkijken naar de toekomstige mogelijkheden van data binnen het communicatievak.

2. Framing

“Wie de framing-oorlog het meest gedisciplineerd en ongegeneerd voert, wint de macht over de publieke opinie”

Tom de Bruyne (medeoprichter SUE en gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding): “Voor mij is ‘framing’ het belangrijkste woord van het afgelopen jaar. Brexit, klimaatontkenning, islamdreiging, fake news. Zelden in de voorbije 50 jaar is minutieus doordachte communicatie zó impactvol geweest als nu.” En dat kunnen wij niet ontkennen. Volgens Tom wakkeren algoritmes van social media die controverse en verontwaardiging aan. De beloning? Meer zichtbaarheid, hogere ranking.

“Wie de framing-oorlog het meest gedisciplineerd en ongegeneerd voert, wint de macht over de publieke opinie”, stelt Tom. Deze relatie, tussen communicatie en macht, zal hij verkennen op het Communicatiecongres. Waarom niemand deze talk mag missen? De psychologie en wetenschap van beïnvloeding is, volgens Tom, de ontbrekende laag waar elke communicatieprofessional zich in zou moeten verdiepen.

3. Inclusieparadox

Jitske Kramer is corporate antropoloog en reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Zij houdt zich bezig met wat het betekent om mens te zijn tussen mensen in organisaties en daarbuiten. ‘Inclusieparadox’ is haar buzzwoord.

“De kern van inclusie is: hoe kunnen we samen mensen zijn, juist met degenen die anders in het leven staan?”, legt Jitske uit. “Inclusie betekent dat iedereen welkom is, maar niet dat we elk gedrag tolereren. Over deze grens zullen we het samen moeten hebben. En daarmee gaat inclusie over macht. Wie mag waar welke grens trekken? Wie bepaalt wat normaal is en wie krijgt wat in termen van geld, banen, promoties, eten en andere privileges?” In dit samenwerken met diversiteit komen we veel verschillende ideeën tegen. Volgens Jitske is dat fantastisch en lastig tegelijk. Aan de ene kant geeft het vernieuwing en meer inzichten, aan de andere kant meer tegenstellingen en botsende meningen. Jitske: “Hoe minder diversiteit in een groep, des te groter de druk zal zijn om je aan te passen aan de dominante meerderheid. Hoe meer diversiteit er is, des te spannender het wordt om samen op één lijn te komen. De inclusieparadox is dan: wees jezelf en pas je aan.”

“Hoe minder diversiteit, des te groter de druk om je aan te passen aan de dominante meerderheid. Hoe meer diversiteit, des te spannender om samen op één lijn te komen. De inclusieparadox: wees jezelf en pas je aan.”

Hoeveel diversiteit kun jij aan? Dat is de vraag die Jitske stelt tijdens het Communicatiecongres. Omgaan met verschillen kan een grote uitdaging zijn. Hoe communiceer je met die ene collega die heel anders is, met die afdeling die hele andere vergadernormen heeft, met die netwerkpartner die zich vastbijt in regels en procedures, terwijl jij… Jitske geeft je handvatten om inclusie in jouw team, afdeling of organisatie verder te brengen. En een luchtige taal om zware onderwerpen te bespreken. Ze laat je nadenken over hoeveel diversiteit jij aan kunt. En wilt. En wat dit van jou vraagt.

4. Podcast

Mireille Spapens is sinds januari 2016 hoofd Marketing & Communicatie van het Erasmus MC. Dagelijks houdt ze zich bezig met: Wat zijn de grote communicatieve uitdagingen van een ziekenhuis?  Hoe verklein je de kloof tussen reputatie en prestaties van het Erasmus MC? En hoe transformeer je een traditionele afdeling communicatie? Sinds kort is daar een nieuwe dimensie aan toegevoegd: de podcast.

“Podcasts zijn geweldig voor verdieping en achtergrond, ook voor het Erasmus MC met haar grote communicatie uitdagingen”

De populariteit werd al jaren geleden voorspeld, maar de podcast is nu definitief doorgebroken. Zelf is Mireille ook te horen in een podcast, in samenwerking met Coopr. “Ik was erg verrast door de hoeveelheid reacties die ik kreeg, en nog steeds krijg”, zegt Mireille. “Het is een geweldig middel voor verdieping en achtergrond.” Ze vertelt dat ook het Erasmus MC nu een branded podcast gaat ontwikkelen. De onderwerpen? Medisch-ethische discussies, gericht op hoogopgeleide young professionals.

Tijdens het Communicatiecongres gaat Mireille in op hoe het Erasmus MC zich heeft ontwikkeld tot een toonaangevend merk, wat de communicatieve uitdagingen zijn van het grootste universitair medisch centrum van Nederland en hoe je medewerkers van een traditionele communicatieafdeling – met vallen en opstaan – transformeert tot datagedreven contentmarketeers. Zeer interessant, ook voor podcasts!

5. Accountable

Gaby Crucq-Toffolo is docent conceptontwikkeling en bestempeld ‘accountable’ als haar buzzwoord. “Concepten zijn zintuiglijk waarneembare manifestaties (uitingen) die gecreëerd zijn op basis van een betekenisvol en sturend gedachtegoed”, legt Gaby uit. “Met ‘betekenis’ wordt bedoeld dat er ‘waarde’ wordt toegevoegd én erkend aan een product, dienst of organisatie (het effect dat je wilt bereiken als ontwikkelaar). Om betekenis te realiseren, in welke vorm dan ook, zal het concept eerst verwerkt moeten worden. Dat maakt het voor ontwerpers en conceptontwikkelaars vaak lastig: snapt iedere beoogde eindgebruiker het slapende concept dat je als ontwerper probeert uit te zenden met de manifestaties – het levende concept? Met andere woorden; is je concept accountable?”

“Is jouw concept ‘accountable’? Snapt iedere beoogde eindgebruiker het slapende concept dat je als ontwerper probeert uit te zenden met de manifestaties – het levende concept?”

“Een concept wordt in veel gevallen zowel intern als extern niet nageleefd”, stelt Gaby. Ze bedoelt hiermee dat keuzes die gemaakt worden in het levende concept niet altijd een logisch gevolg zijn van het slapende concept, wat wel zo zou moeten zijn. “Onder ‘accountable denken’ verstaan we dat er vooraf nagedacht wordt over de mogelijke waarde van bepaalde input en dat de waarde (effecten) die optreden, moeten worden geverifieerd”, voegt Gaby toe. “Vervolgens kan met deze kennis het concept waar nodig worden aangepast (naleven van het concept).”

Accountable conceptdenken is een enorme uitdaging. Aan de hand van voorbeelden en tools laat Gaby tijdens het Communicatiecongres zien hoe je leert of je concept accountable is of niet. Wat zijn de valkuilen als je het conceptdenken niet naleeft? En welke rol speelt design hierin?

Meer weten over deze communicatietrends?

Kom dan naar het Communicatiecongres 2019! Tot 15 september profiteer je van early bird korting. Meer informatie en tickets: www.communicatiecongres.nl.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.