Consumentenbond kritiseert gemeentesites

Op de meeste websites van gemeenten is nog maar bar weinig mogelijk. En een kwart van de vragen die inwoners per e-mail aan hun gemeente stellen wordt zelfs helemaal niet beantwoord. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, waarvan de resultaten worden gepubliceerd in de Consumentengids van februari.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bond is teleurgesteld in de digitale dienstverlening van gemeenten en heeft vandaag in een brief aan minister Van Boxtel gevraagd om te zorgen dat gemeenten het goede voorbeeld gaan geven.

Minister Van Boxtel wil dat volgend jaar 25% van de overheidsdienstverlening aan de burger digitaal verloopt. Reden voor de Consumentenbond om een onderzoek te doen naar wat consumenten verwachten van de websites van gemeenten en naar de kwaliteit van dertig van die sites. Ook deed de bond een proef waarbij 25o keer per e-mail een eenvoudige vraag werd gesteld aan gemeenten. Uit het onderzoek blijkt dat veel internetgebruikers gemeentelijke zaken via de website of e-mail willen regelen. Maar de huidige gemeentesites bieden dit soort diensten veelal niet aan. Op de meeste sites kan er namelijk niet zoveel: de digitale dienstverlening blijft meestal beperkt tot bijvoorbeeld het doorgeven van een adreswijziging of het aangifte doen van hondenbelasting.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie