'De homepage sterft uit' (Visie Mobile 2015)

Brechtje de Leij (Ice Mobile) spreekt haar verwachtingen voor komend jaar uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aangezien wij schrijvers van mobiele visies al vanaf 2010 roepen dat ‘dit het jaar van mobiel gaat worden’, is dit in een 2015 visie uiteraard not done.  Voor de mobiele voorlopers geldt dit ook al de afgelopen jaren, en zij draaien hun hand niet meer om voor mobile first strategieën, native apps, en wat dies meer zij. En kijken alweer vooruit. Naar nieuwe mobiele devices als smartwatches, Google Glasses en connected objecten in het huis of de auto. Naar interactieve mobiele advertising, ver voorbij de simpele banner. 

Let op de laggerds
De realiteit is dat veel bedrijven nog helemaal niet zover zijn. Nog steeds zijn er vele bedrijven en merken zonder mobiel geoptimaliseerde site. Die vinden een advertentie op een website al spannend en willen die eigenlijk nog steeds het liefst op papier. Want dat is zo lekker tastbaar. Mobile advertising, hoe goed de cijfers van engagement, ‘dwell time’ en clickthrough ook zijn, wordt nog steedsgezien als ‘leuk, maar mist bewijsvoering’. En wordt bij een campagne vaak als eerste uit het budget gesneden. Laggerds, de smartphone penetratie in Nederland is inmiddels al 75%, het is echt tijd.

Mobile ready wordt een commodity
2015 wordt het jaar waarin bedrijven aansluiting gaan vinden bij de mobiele voorlopers. Kon je als merk je tot nu toe onderscheiden door simpelweg mobiel aanwézig te zijn, in 2015 wordt mobile ready een commodity. Want nu Google mobiel vriendelijke sites als dusdanig aanmerkt in de zoekresultaten, zul je wel moeten. Niemand wil afgestraft worden door Google in de ranking, want search is nog steeds een van de belangrijkste manieren om de consument naar je content te lokken. En consumenten zullen de ‘mobiel vriendelijk’ gelabelde links aantappen, want daar krijgen ze tenminste wat ze willen; mobiel vriendelijke snelle sites met direct de gezochte informatie. Mobile first wordt mobile must.

De homepage sterft uit
Vroeger was de homepage je online etalage. Hier ging je je online waren uitstallen, met verleidelijke call to actions om mensen te laten klikken. In de mobile first tijd zul je zien dat de product detail pagina de nieuwe homepage wordt. Op dat niveau komt namelijk de consument binnen, als deze via search of social media doortapt. En op dat niveau dien je de consument te verleiden méér te lezen, anders is deze na het consumeren van één pagina weer vertrokken. Zorg dat je je mobiel geoptimaliseerde website ontwerpt met de product detail pagina als eerste en meest belangrijke in gedachten. De homepage wordt een uitstervende pagina. 

Mobiele trends
Dan voor de voorlopers in mobiel, hierbij mijn voorspellingen voor waar ons veld heengaat, en waarmee je je -nu mobiel een commodity wordt- mee kunt onderscheiden.

Context-driven content 
In de begintijd werd gedacht dat de consument mobiel op andere content zat te wachten, en werden we beperkt door langzaam mobiel internet. Mobiele sites presenteerden karige en uitgeklede versies van onze desktop sites. De afgelopen jaren hebben we ons gericht op het mobiel geoptimaliseerd brengen van ál onze content. En weten we dat sommige consumenten alleen maar mobiel zijn, of in ieder geval een volledige ervaring willen. Met het snelle 4G in de rug tonen we responsive sites met technisch slim geoptimaliseerde video’s en foto’s. 

De volgende stap is context-driven content publicatie. Afhankelijk van de locatie, van de tijd of van andere factoren content tonen. De NU.nl app doet dit bijvoorbeeld leuk. Als ik mijn locatie deel met de app, krijg ik automatisch op basis van die locatie regionieuws of informatie over evenementen die in de buurt te doen zijn. Relevant voor mijn context. Context-driven content publicatie kan ook op basis van tijd, door bijvoorbeeld in het weekend of in de avond andere type content te publiceren. Of op basis van temperatuur, of beweging, of andere factoren die de smartphone allemaal meet. Naast de te meten factoren, is het ook belangrijk om content aan te passen aan wat een OS (Operating System) biedt. Denk aan Android widgets, die een gebruiker kan personaliseren om content al op zijn lock- of homescreen te kunnen zien.  2015 wordt een jaar waar de persoonlijke content ervaring steeds meer centraal staat. Als merk kun je je onderscheiden door de verveelde consument te verrassen door content slim context-driven te presenteren. 

Voorbij de app
Eigenlijk is het van de zotte dat we nog steeds naar een app moeten om content te consumeren. Met de slimme interactieve notificaties die we zowel bij Android als iOS zien, of bij apps of diensten die agreren zoals Google Now, zien we al een glimp van de app vrije toekomst. Ik denk dat we in de toekomst alleen nog de interface kiezen, en dat het aan een merk is om op elke interface van onze keuze op een optimale wijze content te presenteren. 

In 2015 gaan steeds meer merken slim inspelen op dit ‘app-vrije’ content consumeren. Content gaat worden gepresenteerd op OS niveau vanuit interactieve notificaties. Of wordt getoond binnen andere apps zoals Google Now. Netflix maakt onder andere al leuk gebruik van rich notifications op Android, waarbij je direct vanuit de notificatie kan kiezen voor ‘kijken’ of ‘meer informatie’ of een vriend kan bedanken voor een aanbeveling. Apps hou je nog wel, maar ze gaan steeds meer slim vanuit de achtergrond werken, en komen ons content brokjes op een presenteerblaadje brengen, in plaats van ons te dwingen ze te openen. Speel hier met je app op in.

Voorbij het device
En natuurlijk komen er steeds meer connected devices bij. Sommige hebben geen of een beperkte interface, en zullen met name meten en doorgeven. Sommige zijn juist groot en geschikt voor het rustig consumeren van content. De consument van de toekomst bepaalt op welke interface de content geconsumeerd gaat worden. Triggers komen binnen op élk connected device, en afhankelijk van tijd en plaats kiest de consument zijn interface uit. In de auto kan content worden voorgelezen, op de smartwatch kan het in steno berichtjes binnenkomen, en thuis op de smart TV kijken we het bij voorkeur in video. 

Content gaat straks voorbij devices, voorbij apps, voorbij diensten. Het merk of het bedrijf wat er in slaagt om dit zo frictieloos mogelijk context-driven te presenteren – buiten het eigen kanaal en perfect op elke interface afgestemd – die wint. 

Of je bijbeent of voorloper wordt: in 2015 is mobiel aanwezig zijn een commodity. De vraag wordt hoe jij je gaat onderscheiden.

Brechtje de Leij is Product Director bij  en daarnaast veelgevraagd spreekster op het gebied van mobile, wearables en digital media.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie