Premium

Digitale transformatie van marketingvak is ver-ner-ding van vak

En dat is goed, schrijft Tom de Bruyne in zijn column.

Tijdschrift voor Marketing bestaat een halve eeuw. Dit blad is een instituut in de marketingwereld. Als dit blad je interviewt, dan is dat een brevet voor waardering.

Als dit blad je fileert, dan kom je de volgende dag maar beter even niet op kantoor. Omdat ik dit mooie instituut ook de volgende 50 jaar een centrale plek in het Nederlandse marketinglandschap toejuich, wil ik graag mijn column misbruiken om alvast een klein verlanglijstje onder de neus van de redactie duwen.

Hoop slimme mensen

Dit vakgebied verandert sneltreintempo van een expertvakgebied naar een nerdvakgebied. Daar waar je vroeger met een hoop slimme mensen marketingstrategie ontwikkelde, is vandaag de kost om te experimenteren en ideeën te valideren bijna verwaarloosbaar geworden. Het aantal technieken, principes, technologieën, tactieken waarmee je ideeën kunt uitproberen, testen en valideren, is explosief gestegen. Er is geen enkel excuus meer om niet agressief te experimenteren. En of je dit nu ‘Growth Hacking’ of ‘Customer Development’ noemt, in essentie gaat de digitale transformatie van het marketingvak over de ver-ner-ding van ons vak. Daar waar marketingleiders en nerds elkaar vinden en er een uitprobeercultuur ontstaat, ontstaan de grote succesverhalen.

Naar de massa brengen

Dus op mijn verlanglijstje voor de toekomst van TvM staan allemaal dingen die nerds geweldig vinden: website roasts, marketing hacks, software tweaks… Ik wil naar TvM-hackatons kunnen gaan over marketingsoftware en analytics. Ik wil op TvM-conversie-nerd kamp kunnen gaan. Tim O’Reilly, de grootste uitgever van computerboeken ter wereld, zei ooit dat hij het als zijn missie ziet om de mensen te vinden die vandaag al in de toekomst leven en hun kennis naar de massa te brengen in de vorm van boeken, congressen en e-learning omgevingen. Daarom moet Tijdschrift voor Marketing het Tijdschrift voor Marketingnerds worden. Make smart look sexy.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie