Groeiende snackmarkt biedt nieuwe kansen

Het snacken neemt nog steeds toe in Nederland. De Nederlander eet gemiddeld 4,7 keer per dag, en 43 procent van die ‘maaltijden’ bestaat uit snacks. Dit gaat ten koste van ontbijt, lunch en diner. Dat blijkt uit onderzoek van Datamonitor. Verder stelt de verwende snacker steeds hogere eisen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Geschat wordt dat in 2008 de Nederlanders drie miljard aan snacks uit zullen geven, dat is een stijging van 16 procent vergeleken met 2003. De vraag naar gezonde, ‘schuldgevoel-vrije’ snacks neemt daarbij toe.
Het is vooral het moment dat bepaalt welke snack wordt gekozen. Marketeers zullen hun producten dus heel bewust op een bepaald snackmoment moeten positioneren. Snacks die de prestaties verbeteren of zichzelf als ‘gezond’ aanprijzen, moeten op de ochtend en middag gaan zitten. Tegen de avond zijn mensen vaker gefrustreerd en op zoek naar ‘troostvoedsel’.
De emotionele rol van snacks, vooral bij vrouwen, moet dan ook niet worden onderschat. Daarom is de inzet van belevenismarketing, waarbij de consument het product kan voelen, proeven en beleven, een belangrijk instrument om de consument een emotionele band met het merk te laten krijgen.

De Europese en de Amerikaanse consument zijn bovendien op zoek naar nieuwe, cosmopolitische smaakbelevingen. Er is een wijdverbreide interesse in etnisch eten, die bovendien gepaard gaat met bereidheid om te upgraden van standaard naar premium producten.
Daarnaast blijft ook de behoefte aan standaardsmaken. Volgens Datamonitor is het dus belangrijk om een breed productportfolio te ontwikkelen die deze gefragmenteerde consumentensmaak bedient.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie