Hoe kies je de beste software voor je marketing?

5 vragen die helpen vast te stellen welke strategie het beste is.

Tekst: Bart Omlo*

Bij het bepalen van het aanschaffen van de juiste marketingtools kom je als cmo al gauw uit op een cruciale strategische vraag: ga ik één all-in-one-oplossing aanschaffen voor diverse touchpoints?

Of kies ik een aantal best-of-breed-oplossingen die ik vervolgens met elkaar ga integreren? Vijf vragen die je helpen vast te stellen welke strategie voor jou het beste is.

1. Welke kanalen zijn belangrijk?

Toen het web nog 1.0 was, was het leven simpel voor de marketeer. Digitale marketing beperkte zich tot een mail, een bannercampagne en het onderhouden van een website. Het aantal digitale kanalen is ondertussen geëxplodeerd. Er is een groot aantal sociale netwerken en blogsites. Bovendien zijn er tegenwoordig ook veel nieuwe apparaten. Op welke kanalen wil je als bedrijf vertegenwoordigd zijn en welke kanalen worden ondersteund door de oplossing(en) die je voor ogen hebt?

2. Hoe ingewikkeld en haalbaar zijn integratietrajecten?

Bij het aanschaffen van software komen veelal ingewikkelde integratietrajecten en technische vraagstukken kijken. Is data goed uit te wisselen tussen systemen? Hoe ga ik om met cloud? Hoe zorg ik voor het totaaloverzicht over alle systemen? Wanneer je kiest voor een best-of-breed-strategie, neemt het aantal integratietrajecten toe. Welke integraties gaan er een rol spelen en welke integraties gaan wellicht in de toekomst belangrijk zijn?

3. Is de software makkelijk te gebruiken?

Hoe gemakkelijk een systeem te gebruiken is, is cruciaal bij de adoptie van een nieuwe oplossing. Hoe complex is de oplossing om te gebruiken? Een best-of-breed-strategie heeft als nadeel dat medewerkers veel verschillende oplossingen moeten leren. De user experience is verder ook van belang voor de klanten. In hoeverre krijgen zij een consistent beeld en messaging van en over het bedrijf? Wanneer je een versnipperd landschap aan softwaretools gebruikt, is die user experience dan lastiger te bewaken? Hoe beheers ik dat?

4. Hoe ga ik mijn oplossing beheren?

Ieder softwareproduct vraagt om beheer. Hoe staat het met upgrades? Zijn oplossingen veilig? Hoe staat het met backups? Als je een best-of-breed strategie hebt en veel oplossingen inzet kost je dit soort beheerwerk waarschijnlijk veel tijd. Houd daar rekening mee!

5.Krijg ik een goede prijs?

De kosten voor software komen op verschillende manieren terug. Er zijn kosten voor beheer, licentiekosten, hardware kosten, ontwikkelkosten en integratiekosten. Welke kosten spelen voor jou een rol? In zijn algemeenheid kan je stellen dat wanneer je een brede marketingmix hebt, je kostenefficiënter bent met all-in-one. Bedien je weinig marketingkanalen heb je met best-of-breed meestal de beste value for money.

En de winnaar is...
Wanneer je al deze vragen stelt denk ik dat een all-in-one strategie in verreweg de meeste gevallen het beste is. Er zijn minder integratietrajecten nodig, het kost minder beheertijd, je hoeft maar met één partner te schakelen en je krijgt een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Best-of-breed-strategieën scoren vooral op het gebied van functionaliteit, maar dan is de vraag: heb ik inderdaad al die geavanceerde functionaliteit nodig?

*Bart Omlo is manager Benelux van Kentico Software

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie