Impact is alles

Reclame is een prachtig vak. Het is zo fijn want het is eindelijk eens geen wetenschap. Dat maakt ons vak zo boeiend, het is net commerciële kunst. Het vak voor de mensen die vroeger niet de hoogste cijfers haalden, maar wel kwamen met de origineelste invalshoeken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Reclame kan overtuigen, het verschil maken. Goede reclame is relevant, haarscherp en zet je aan het denken. Goede reclame zet aan tot aankopen, websitebezoek of ideeën. Aan goede reclame heeft geen mens zich gestoord! Yes, vier het vak!

Maar wat schetst mijn verbazing? Afgelopen week heeft de voorzitter van de Vea (Vereniging van Communicatie-adviesbureaus) tijdens een ledenvergadering gepleit voor ‘minder maar betere reclame’ . ‘Nou toe dan’, was mijn eerste reactie, ‘doe het dan.’ Op dat moment had ik nog niet door dat ik ervan langs zou krijgen, als mediaman. Ralph Wisbrun had duidelijk gemaakt dat de Vea de adverteerder gaat overtuigen om meer geld te steken in productie en wat minder in de media. Dus we hebben minder reclameblokken, minder grp’s en minder banners nodig.

Wisbrun zegt dus eigenlijk; we hebben meer geld nodig voor betere creatie. Klare kolder!
Creatie is een idee. Een fantastisch creatief voorstel heeft niets met geld te maken. Een creatieve vondst verkoopt immers heel goed. En je zou als opdrachtgever wel gek zijn om je creatieve pareltje niet goed in de massamedia ten toon te spreiden. Dat brengt immers geld in het laatje. Dat brengt marktaandeel. En elk mediabureau laat tegenwoordig de mooiste effectrapporten zien waarin dat bewezen wordt!

Dus, in plaats van ‘het vak te vieren’ en een concrete handreiking te doen van hoe het wel moet, gaat de voorzitter van de Vea een verhaal houden over ‘minderen’, sterker nog, melden dat we steeds meer gezien worden als aandringers en opdringers. Pardon zeg! Dat zal in deze ‘moraaltijden’ wel goed vallen, maar ik voel me aangesproken. Bij mij smaakt het als een aardbei met augurkensmaak. Ik vind het niets…

Ik zou ook niet weten hoe we ‘betere reclame’ gaan toetsen. Een board van ‘grijze mannen’ die wel eens gaan bepalen wat kwaliteit is? Ik moet er niet aan denken. We zouden best wat trotser mogen zijn, wat meer mogen staan voor ons vak. Wie zegt dat de kwaliteit van de creatie ondermaats is? Wie zegt dat het reclamevak de schuld krijgt? Kom op zeg. Alsof de reclamewereld debet is aan de val van de bankensector. Sta op, recht je rug en maak het verschil. Niet piepen, goede reclame maken. Val je vak niet af, maar maak gebruik van je talent. Dan kom je boven water en is het leuk spartelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie