Innovatie: de klant helpt mee

Ze zijn het puikje van het klantenbestand: de consumenten die zowel de motivatie als de kwaliteiten bezitten om een steentje bij te dragen aan de innovatie van producten en diensten. Het is dus zaak deze 'lead users' in ere te houden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Altijd de klant betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten, is een veelbeleden marketingwaarheid. Maar wie de mening van elke willekeurige klant laat meetellen bij zijn innovatie-beleid, maakt een fout. Alleen de hoogontwikkelde avant garde onder de klanten kan bijdragen aan echt innovatieve vindingen. Deze lead users onderscheiden zich doordat ze veel eerder dan de doorsneeconsument bepaalde behoeften ontwikkelen en daardoor ook beter in staat zijn om toekomstige trends te voorspellen. Bovendien hebben ze de neiging om zelf oplossingen te bedenken als bestaande producten in hun ogen tekort schieten. Dat maakt hen tot ideale partners om mee samen te werken, bijvoorbeeld in een lead user project. Zo'n project, dat wordt uitgevoerd door een speciaal hiervoor ingericht interdisciplinair team, begint met het maken van een trendprognose aan de hand van interviews met technische en marketingexperts en literatuurstudie. Vervolgens worden de lead users opgespoord via netwerken uit de eigen en aanverwante marktsegmenten. De eerste ideeën kunnen dan worden ontwikkeld. Deze ideeën worden verder uitgewerkt in workshops met lead users en medewerkers van het bedrijf, waarna de bevindingen worden vastgelegd en vertaald in concepten. Of succes gegarandeerd is? Wie weet. Maar één ding is zeker: platgetreden paden worden op deze manier in elk geval vermeden.

< SIZE=1>bron: Harvard Business Manager<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie