Meer fusies mediasector ondanks kredietcrisis

Ondanks de internationale kredietcrisis steeg het aantal fusies en overnames in de Europese mediasector in 2007.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wel waren er vooral in de tweede helft van het jaar minder megadeals en waren de overnameprijzen in die periode conservatiever. Dat blijkt uit het rapport Media Insights, het jaarlijkse onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC) naar fusies en overnames in deze branche.
PwC verwacht ondanks de kredietcrisis dat de transactieactiviteit qua aantal fusies en overnames in 2008 stabiliseert, maar dat het totale overnamebedrag zal dalen. Het totale overnamebedrag kwam in 2007 uit op 50 miljard euro: een stijging van 16 pct ten opzichte van 2006.
Het aantal transacties lag 3 pct hoger dan vorig jaar (178 transacties in 2007, tegen 173 transacties in 2006). De overnamemarkt in de mediasector bereikt daarmee het niveau van het recordjaar 2000, toen de markt mede door de internethausse een hoogtepunt bereikte met 186 transacties met een totale waarde van 52 miljard euro.

In de top-5 van grootste transacties waren twee Nederlandse mediabedrijven het overnamedoel. De overname van SBS Broadcasting door het Duitse ProSiebenSat.1 voor 3,3 miljard euro neemt de tweede plaats in. De overname van het Nederlandse Endemol door een consortium bestaande uit MediaSet, Goldman Sachs en het Nederlandse investeringsfonds Cyrte voor 3,1 miljard euro is goed voor de vierde plaats.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie