Meeste supermarkten omzeilen regels mixdranken

Bijna tweederde van de door Stichting Alcoholpreventie (STAP) bezochte supermarkten vermeldt onvoldoende de leeftijdsgrenzen voor mixdranken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eenderde van de onderzochte supermarkten stunt met de prijzen van de populaire mixdrankjes. In vergelijking met vorig jaar houden steeds minder supermarkten zich aan de regels, constateert STAP. Supermarkten zijn wettelijk verplicht de leeftijdsgrenzen voor alcohol bij de ingang, de kassa en de schappen aan te geven.

De filialen van C1000 voldeden het best aan de regels, in zes van de veertien winkels waren leeftijdsaanduidingen en de plek in de schappen in orde. Winkels mogen mixdranken niet te dicht bij de frisdranken plaatsen. Dat is voor kleine winkels een probleem, zij scoorden dan ook het slechtst in het onderzoek.

STAp wijt de slechtere navolging van de regels aan tegenzin bij de supermarkten. Winkeliers vinden het onrechtvaardig dat alleen zij worden aangepakt en de minderjarige kopers van alcohol niet strafbaar worden gesteld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie