#MIDEM14: De Brave New World van de muziek industrie.

Na vier dagen muziek, sprekers, workshops en borrels maakt MassiveMusic de balans op van Midem 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We hebben op de Midem ontzettend veel interessante dingen gehoord en gezien, maar voor het ontdekken van nieuwe artiesten, een ouderwets rauw randje en vooral voor meer muziek, gaat er voor ons niks boven ons eigen Eurosonic en ADE. Maar als we iets hebben geleerd in Cannes, is het wel dat we op een omslagpunt in de industrie staan. Nieuwe verdienmodellen beginnen eindelijk uit te betalen, maar de vraag is hoe we ervoor gaan zorgen dat ze ook echt sustainable worden.

Aangezien er aan de Riviera veel gepraat werd, hebben we de afgelopen dagen maar even samengevat in een aantal soundbites:

‘It’s all about scale’
‘Als 20% van de Franse bevolking een streaming muziek abonnement heeft, zijn we terug op het niveau uit de hay days uit de jaren 90’ (Pascal Negre, CEO van Universal France). Grootschalige verandering begint met acceptatie. Toen de CD (een rond schijfje waar in de jaren 80 en 90 veel muziek op werd uitgebracht) werd geïntroduceerd, rende de wereld ook niet massaal naar de MediaMarkt om hun cassette deck om te ruilen voor een CD-speler. Maar uiteindelijk went alles en zo beginnen consumenten nu steeds meer gewend te raken aan all-you-can-eat abonnementen. Kijk maar naar Netflix. Dat doen we straks allemaal.

‘YouTube is the biggest pirate of them all’ 
YouTube en Google waren in Cannes van de partij als keynote speakers. Maar dat groot niet perse bemind maakt, blijkt wel uit de mixed feelings ten aanzien van deze giganten vanuit de industrie.

Zo noemde Axel Dauchez, CEO van Deezer, YouTube bijvoorbeeld de grootste piraat in de muziekindustrie. Terwijl hij naast de Head of Strategic Partnerships van YouTube zat. Als reden voor deze toch vrij zware beschuldiging voert Dauchez aan dat YouTube lang niet uitbetaalde aan rechthebbenden en het rippen van muziek niet actief aanpakt. In YouTube’s verdediging heeft het platform ondertussen al meer dan een miljard euro uitgekeerd aan rechthebbenden. Dat dan weer wél.

Linksom of rechtsom, voor veel jongeren is YouTube nog steeds hét platform om muziek te consumeren. Geen aanwezigheid op YouTube betekent dat je als artiest niet gevonden wordt door je doelgroep. Voor veel artiesten is YouTube zelfs één van de belangrijkste bronnen van inkomsten. So if you can’t beat ‘m, join ‘m.

‘What have you done for your fans today?’
Als muzikant moet je naast artiest tegenwoordig ook marketeer en ondernemer zijn. Er wordt verwacht dat je continu in contact staat met je fans en dus ook als marketeer denkt. Bovendien zijn de verdienmodellen anders, wat vraagt om een scherpe handelsgeest.

 ‘As a music industry, we should be investing in hardware’
Om de lijn van het ondernemerschap door te trekken, vroeg Will.I.Am zich af waarom er niet meer initiatieven zoals de Beats by Dre headphones uit de industrie zelf komen.

‘Brands have customers and want fans, artist have fans and want customers’
De twee werelden komen dichter bij elkaar en beginnen elkaar beter te begrijpen. Zeker met behulp van agencies zoals MassiveMusic, die als ‘tolk’ tussen beiden optreden.

Last, but not least onze top 3 van keynotes:

Olivier François, CMO Chrysler & Fiat Group Automobiles
Over de kracht van muziek in commercials en hoe samenwerking met artiesten win-win situaties kan opleveren. Check vooral het verhaal achter de nieuwe commercial van Fiat op 20:50 met de hit ‘Happy’ van Pharell:

2. Lyor Cohen, Founder & CEO 300
Twee mastodonten uit de hiphop industrie met elkaar in gesprek. Briljante anekdotes over de beginjaren van DefJam en RunDMC. Maar vooral ook over de drijfveer van Lyor Cohen en zijn nieuwe ‘platenmaatschappij van de toekomst’ (vanaf 25:00).

3. Marc Geiger, Global Head of Music WME
Over de toekomst van de muziekindustrie. Wat zijn de nieuwe verdienmodellen en wat kunnen ze gaan opleveren? Vooral interessant vanaf 10:30, waar een aantal berekeningen aan bod komen met grootse cijfers.  

En dat was ‘m voor dit jaar. A la prochaine en wie weet zien we elkaar in juni op de dansvloer tijdens de Cannes Lions!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie