Minder bestedingen aan sinterklaas en kerst

De inkopen voor sinterklaas en kerst zullen dit jaar minder uitbundig zijn. Bijna eenderde van de consumenten stelt de aanschaf uit tot het laatste moment om met flinke kortingen in te slaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van de bureaus Q&A en ITM. Die hebben gepeild dat een huishouden dit jaar 249 euro uitgeeft aan sinterklaascadeaus. Vorig jaar was dat 313 euro. De uitgaven waren volgens de bureaus vorig jaar ook hoger, omdat de euro toen makkelijker werd uitgegeven.
Inmiddels is de waarde van de munt veel beter bekend. Overigens leert de ervaring dat consumenten uiteindelijk iets minder uitgeven dan ze tevoren verwachten.

De populariteit van sinterklaas holt achteruit. Vorig jaar vierden nog zeven van de tien huishoudens 5 december, dit jaar net de helft.
De uitgaven voor kerst, van boom tot diner, komen gemiddeld uit op 344 euro tegen 453 euro
vorig jaar. Er wordt vooral bezuinigd op cadeaus en kleding. De onderzoekers geloven daarom dat de omzetten zullen dalen. Zij leggen een direct verband met de mindere economische omstandigheden en de onzekerheid over de financiële situatie komend jaar.

Bijna een vijfde van de ondervraagden is onzeker over zijn baan en ruim eenderde verwacht een daling van het besteedbaar inkomen. Consumenten in andere Europese landen geven om dezelfde redenen voorzichtiger uit.

Voor kinderen staat Lego nog steeds nummer één op de favorietenlijst, gevolgd door Nintendo en Barbie. Volwassenen houden het op cd's en dvd's, boeken en parfum (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie