Paul van Eck naar CMC Mensen met een Missie

"Over de missionaris bestaat het clichébeeld dat het iemand is die alleen zieltjes wil winnen, terwijl het hier om bevlogen mensen gaat die zich volledig inzetten een betere wereld: persoonlijk betrokken, kleinschalig en gericht op de allerarmsten," aldus Paul van Eck, die recent is aangesteld als Hoofd Campagnes bij CMC Mensen met een Missie. Lees hier over zijn ambities met deze Haagse non-profit organisatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naam: Paul van Eck
Leeftijd: 52
Thuissituatie: getrouwd, 4 kinderen
Is sinds begin april: Hoofd Campagnes bij
Was: marketeer bij de Orde van Medisch Specialisten
Werkte eerder: o.a. tien jaar als marketeer bij de voorloper van Agis
Als ik niet werk... ben ik actief als ondernemer in een eigen speelgoedwinkel in Amersfoort of ben ik aan het recreëren in de bossen
rond mijn woonplaats Amersfoort.

Je was marketeer bij een beroepsorganisatie, vanwaar deze overstap?
Ik wilde graag mijn marketingkennis inzetten voor een organisatie, waar dat marketingcommunicatie nog min of meer in de kinderschoenen staat. Er werd hier natuurlijk wel aan communicatie gedaan en er is een beleidsvisie, maar er lag nog geen plan hoe die visie moet worden uitgedragen.

Wat zijn de eerste zaken die je gaat aanpakken in je nieuwe functie?
Allereerst heb ik een nieuwe leverancier voor het donateursbestand aangetrokken en in juli gaan we over op nieuwe software. Daarnaast werk ik aan een strategisch marketingcommunicatieplan. Ook ben ik de afdeling op sterkte aan het brengen. Er zijn drie nieuwe mensen aangenomen en er komt nog een fondswerver bij. Dat hoort allemaal bij de professionaliseringsslag die we hier in het bedrijf willen doorvoeren.

Je spreekt over een bedrijf, maar CMC Mensen met een Missie is een non-profit organisatie. Gelden hier wel dezelfde wetten?
Non-profit of niet, je kunt een organisatie als deze waar 35 fte's werken natuurlijk altijd vanuit een zakelijke invalshoek benaderen. Uiteindelijk is het ook een zaak die goed moet draaien. En er moeten hier ook targets worden gehaald op het gebied van fondswerving.

Wat wil je voor de organisatie bereiken op de lange termijn?
Ik wil de organisatie duidelijk positioneren in de wereld van de ontwikkelingssamenwerking en ook bij de katholieke achterban. Ik wil graag overbrengen hoe geïnspireerd onze missionarissen in ontwikkelingslanden vaak met kleine projecten de wereld proberen te verbeteren. Er lopen 500 mondiale projecten, er zijn circa 900 missionarissen actief in de diverse ontwikkelingslanden en we hebben ook nog een kleine 100 uitgezondenen (leken). Over hun activiteiten moet meer worden gecommuniceerd naar de thuisbasis en de achterbannen.

Wat is het moeilijkste om te communiceren inzake CMC Mensen met een Missie?
Misschien wel het imago van de missionaris. Daarvan bestaat toch het clichébeeld dat het iemand is die alleen zieltjes wil winnen, terwijl het hier om bevlogen mensen gaat die zich volledig inzetten voor de kleinschalige projecten. Ik merkte zelf ook toen ik hier kwam werken uit reacties dat er veel vooroordelen heersen. Zo hoef je ook niet per se katholiek te zijn om bij ons te werken.

Wat is jullie eerst volgende campagne?
Onze eerst volgende project is de lancering van de Missie-Zendingskalender 2008, die in oecumenisch verband wordt uitgegeven. Daar wil ik meer een persevenement van maken dan voorheen. De uitgave van de kalender is natuurlijk geen enorm nieuwsfeit, maar het afgebeelde werk van kunstenaars uit derdewereld landen kan wel interesse wekken.

Wat is je favoriete voorlichtingscampagne?
Ik ben nog altijd onder de indruk van de campagne rond de introductie van het nieuwe zorgverzekeringsstelsel, nu zo'n anderhalf jaar geleden. Die campagne was heel multimediaal en breed opgezet. Met een enorm budget, dat wel. Maar je kon er gewoon niet omheen. Die doelstelling hebben ze goed bereikt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie