Pragmabureaus overleven in moeizame markt

Na zwaarmoedige berichten van de VEA over (marketing)communicatiebureaus die in moeilijkheden verkeren, laat Pragma (Vereniging van Erkende Reclame-Adviesbureaus) weten dat de bij hen aangesloten bureaus 2003 redelijk zijn doorgekomen. Voor 2004 verwachten zij iets betere resultaten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De meeste bureaus met een Pragma Erkenning zijn 2003 redelijk doorgekomen. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse bureau enquête. De bureaus zagen de gemiddelde omzet teruglopen van 2.735.000 euro in 2002 naar 2.667.000 euro in 2003. De bruto marge daalde van 28,69 procent in 2002 naar 26,45 procent in 2003. De kleinere bureaus deden het relatief goed. Met een omzet van minder dan drie miljoen wisten zij in 2003 een bruto marge te behalen van 36,57 procent. De netto marge van de bureaus kwam verder onder druk, mede doordat de bureaukosten over de gehele linie stegen. Vóór belasting hielden de bureaus 1,21 procent van de omzet over. In 2002 was dit 2,41procent. Het bedrijfsresultaat in procenten van het bbi bleef in 2003 hangen op 20,02 procent tegen een resultaat van 23,29 procent in 2002.

In 2003 namen 52 bureaus deel aan de Pragma bureau enquête. Een stijging van 12 ten opzichte van 2002. Dit is te danken aan de verplichte deelname waartoe de leden in 2003 besloten. Een aantal leden maakte nog gebruik van de overgangsregeling en was daarmee voor dit jaar vrijgesteld van deelname.
Zoals de VEA ook al meldde, viel ook hier op dat de bureaus er lastig in geslaagd zijn de dalende omzet te compenseren met kostenreductie. Vooral de personeelskosten stegen opvallend van 47,32 procent van de totale kosten naar 52,03 procent. Een aantal bureaus maakte dit goed door te snijden in de managementfee’s en de overige kosten.

De omstandigheden bij de Pragmabureaus lopen sterk uiteen. Een aantal blijft prachtige zwarte cijfers schrijven, terwijl een aantal andere met moeite het hoofd boven water kan houden. Er is geen directe oorzaak uit de enquête te halen. Uit gesprekken met Pragmabureaus blijkt dat de meeste in 2003 de studio goed gevuld zagen, maar dat de advies-uren onder druk kwamen.
De bureaus zijn redelijk somber over de behaalde resultaten. 18 deelnemers aan de enquête geven aan dat zij (zeer) ontevreden zijn, 19 deelnemers zijn matig tevreden en 12 deelnemers zijn tevreden. Slechts drie bureaus zijn uitgesproken tevreden over 2003.

Voor 2004 is de stemming iets beter, maar geen Hosanna. 27 bureaus verwachten in 2004 een betere omzet te realiseren, 13 bureaus verwachten een stabilisering en 12 bureaus verwachten juist een achteruitgang. 39 bureaus verwachten meer winst te maken, 5 bureaus verwachten een stabilisatie van de winst en 8 bureaus verwachten een lagere winst. Hieruit valt mogelijk af te leiden dat een aantal Pragmabureaus voor 2004 inzet op winstoptimalisatie in plaats van omzetgroei.
De eerste geluiden over 2004 zijn hoopgevend. Over de gehele breedte lijkt de markt zich voor de kleine en middelgrote bureaus beter te ontwikkelen. Bureaus slagen erin nieuwe klanten aan zich te binden en de informele geluiden over het eerste halfjaar zijn positief.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie