‘Relatie merk en consument in NL slechtste in de wereld’

In de nieuwe Edelman Brand Relationship Index is de NL-score 8 procent lager dan wereldwijd gemiddelde.

Het onderzoek moet volgens het bureau licht werpen op ‘nog ongerealiseerde mogelijkheden van merken om aan sterkere consumentrelaties te bouwen, die weer kunnen leiden tot een toename in sales en helpen bij het beschermen van het merk.’

30 van de 100

Volgens de index behaalt de gemiddelde Nederlandse relatie tussen merk en consument slechts een score van 30 uit de mogelijke 100. Dit is 8 procent lager dan het wereldwijde gemiddelde en is daarmee het laagste in de wereld.

Om de consument-merkrelatie volledig te benutten, zouden merken volgens Edelman het relatieniveau met consumenten moeten veranderen van ‘betrokken’ zijn bij het merk, tot volledig ‘toegewijd’ - het sterkste relatieniveau.

De resultaten laten volgens Edelman zien dat consumenten die ‘toegewijd’ zijn aan hun favoriete merk, dit zullen versterken en helpen beschermen door:

  • het als eerste te kopen (76 procent);
  • trouw te blijven (86 procent);
  • het aan te bevelen (81 procent);
  • het merk te verdedigen (85 procent).

Meer peer en owned media

Om meer van dit soort ‘toegewijde’ consumenten te krijgen, beveelt Edelman aan dat marketeers hun marketingmix veranderen, met minder paid media en meer peer en owned media.

Om ‘geïnteresseerde’ en ‘betrokken’ consumenten te bereiken, kun je paid-strategieën inzetten om aandacht en overweging tot kopen te stimuleren. &;Toegewijde&;consumenten verkiezen echter peer-conversaties en owned media boven paid.

Tussen de fases ‘betrokkenheid’ en ‘toegewijd’ groeit het gebruik van owned media en peer-gesprekken twee keer zo snel als reclame: peer-conversaties met 18 procent en owned media met 11 procent, terwijl reclame met 2 procent toeneemt.

Verhalen vertellen

De grootste kans voor merken om innigere relaties met consumenten op te bouwen, ligt volgens Edelmanin in het adresseren van twee merkgedragingen die het laagste scoren op de index: handelen met een doel (22 procent) en verhalen vertellen (27 procent).

54 procent van de consumenten zegt dat ze geen merk willen kopen dat niet voldoet aan maatschappelijke veranderingen. Maar ze geloven wel dat merken kunnen bijdragen aan sociale verandering (45 procent).

De index is onderdeel van het Edelman Earned Brand onderzoek 2016, onder 13.000 consumenten uit 13 landen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie