Search in 2017: Wat Staat Ons Te Wachten?

Om te voorkomen dat je website zakt, is het belangrijk om die veranderingen in de gaten te houden.

Tekst: Romano Groenewoud

Het SEO landschap verandert voortdurend. Vooral Google test constant nieuwe elementen en implementeert die ook regelmatig. Om te voorkomen dat je website zakt, is het belangrijk om die veranderingen in de gaten te houden. In 2017 gaat het design van de zoekresultatenpagina wellicht op de schop, en gebruikservaring wordt steeds relevanter. Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.

Veranderingen in design
Google past constant het design van SERPs (search engine result pages) aan. Een vrije grote verandering, die nog niet compleet uitgerold lijkt te zijn, is de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven. In dit wordt elk zoekresultaat weergegeven in een eigen vak. ‘Cards’, noemt Google het zelf. Dit lijkt misschien geen belangrijke verandering, maar niets is minder waar.

Deze verandering past in het mobile-first design waar Google al jaren naartoe werkt. Eerder dit jaar verwijderde Google al AdWords advertenties uit de rechterkolom van de SERP. Er wordt gespeculeerd dat Google de advertentie omgeving wil standaardiseren op verschillende platforms. Mobiele apparaten zijn een grotere rol gaan spelen in de zogenaamde , en er worden dan ook steeds meer zoekopdrachten via mobiel uitgevoerd. In 2015 werd al duidelijk dat mobiele websites voortaan voorrang zouden krijgen van Google.

Google Cards zal de populaire zoekmachine in de toekomst meer flexibiliteit geven. Wellicht zullen advertenties boven- en onderaan de pagina’s verdwijnen en zich tussen de normale resultaten gaan groeperen. Daarnaast maakt de verandering in ontwerp het mogelijk voor Google om de SERP aan te passen aan een breed scala van toestellen. Van desktop tot aan wearables.

Google AMP
Een andere update die aansluit bij de mobile-first strategie van Google, is Google AMP (). Met dit initiatief hoopt Google een gebruiksvriendelijkere internetomgeving te bouwen. Dit doen ze door het invoeren van een nieuwe ‘standaard’ wat betreft het bouwen van web content voor mobiele apparaten. In het kort is dit een eenvoudigere, luchtige versie van HTML. Pagina’s gebouwd met AMP zullen volgens Google altijd snel laden op alle mobiele apparaten.

Gebruikservaring
Met elke update die Google maakt in hun algoritme lijkt de content en gebruikservaring belangrijker te worden. Met de updates Google en werd de content op je website al steeds belangrijker. De content moet origineel zijn, geen spam bevatten en eventuele backlinks moeten relevant zijn.

Ook in 2017 kun je ervan uitgaan dat dit verder doorgevoerd wordt. Zoekopdrachten zijn steeds meer vraag gestuurd en dus long-tail van aard. Het is belangrijk om dat in je achterhoofd te houden tijdens het maken van je content. Schrijf je content op basis van een zoekopdracht en probeer antwoord te geven op de vraag die in de zoekopdracht gesteld wordt. Het hoofddoel van een zoekmachine is immers om de vraag van de zoeker zo goed mogelijk te beantwoorden.

RankBrain
De updates in het algoritme van Google hebben de topresultaten sterk verbeterd. Met RankBrain werd daar in 2015 nog een schepje bovenop gedaan. RankBrain is een ingenieus systeem dat zoekopdrachten beter leert begrijpen door te oefenen. Dit doet RankBrain zonder hulp, door middel van AI. Hierdoor wordt het mogelijk om zoekresultaten te laten zien die niet direct het woord gebruiken waarop gezocht is, maar hier wel direct mee te maken hebben. RankBrain is door Google vernoemd tot de derde belangrijkste factor om te ranken in het algoritme. zijn originele, relevante content en links die naar je website leiden.

Zoekwoordplanner
De Google Keyword Planner Tool kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in het zoekvolume van een zoekwoord. Eerder dit jaar voerde Google echter een verandering door waar vooral SEO experts niet erg blij mee waren. Op dit moment is het alleen nog mogelijk om een schatting te zien van het totale verkeer van vergelijkbare zoekwoorden. Google telt dit totale verkeer automatisch bij elkaar op. Hierdoor is het niet meer mogelijk om het zoekverkeer van individuele zoekwoorden te zien. Deze zet van Google past in het plaatje van relevante gebruikservaring: de intentie achter het zoekwoord is belangrijker geworden, en zal in de toekomst alleen nog maar relevanter worden.

Hoe nu verder?
Alle veranderingen en aanpassingen wijzen erop dat Google zich meer gaat richten op de gebruikservaring. Google wil de gebruiker binnen enkele klikken het juiste resultaat kunnen tonen dat past bij de intentie van de zoekopdracht, en het is belangrijk om daarin mee te gaan. Google verandert mee met de wereld: wanneer er verandering in het zoekgedrag van gebruikers te zien is, past Google zich daarop aan.

In 2017 moeten we Google volgen in het focussen op de gebruikservaring. Tijdens het optimaliseren van je website moet je je gebruiker - en diens ervaring - centraal zetten. Houd daarnaast in je achterhoofd dat hoog staan in Google resultaten geen doel is, maar een middel. Optimaliseer je website, maar verlies je bezoeker niet uit het oog.

 

is specialist in zoekmachineoptimalisatie bij SEOgeek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie