Speelgoed lastig maar leerzaam

Is er een leukere productcategorie denkbaar dan speelgoed? Dat lijkt zo, maar de speelgoedbranche is een sector die aan marketeers bijzonder hoge eisen stelt. Daar kunnen collega´s andere branches hun lessen uit trekken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de wereld van de speelgoed volgt de ene rage de andere op. Het ene moment is het niets anders dan Pokémon wat de klok slaat, dan is Star Wars weer in en even later zijn de Furbies niet aan te slepen. De vluchtigheid van dergelijke rages maakt het managen van de vraag buitengewoon lastig. Daarom zijn veel speelgoedfabrikanten nauwe banden aangegaan met Hollywood, zodat ze bij het verschijnen van een nieuwe kinderfilm optimaal kunnen profiteren van alle aandacht en de winkels op tijd kunnen bevoorraden. Heeft de merchandising betrekking op een tv-serie, dan kiezen de speelgoedmakers er vaak voor de markt niet meteen te overvoeren en de verschillende producten gefaseerd op de markt te brengen.

Een ander probleem waarmee de speelgoedwereld kampt, is dat de verkoop sterke pieken en dalen kent. De maanden november en december zijn goed voor bijna de helft van de jaarlijkse omzet. Om de verkoop te spreiden, kan bijvoorbeeld de periode waarin artikelen te koop zijn, worden ingeperkt. Disney doet dat met de video´s van de tekenfilms. Met deze en andere marketingtrucs is het mogelijk de vraag enigermate te reguleren. En dat is een vaardigheid die ook in tal van andere branches dringend gewenst is. Want of het nu om speelgoed gaat, om pc´s of om auto´s, vrijwel elk product kan qua vraag best een steuntje in de rug gebruiken.

< SIZE=1>Bron: california management review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie