Spot: vier factoren bepalen commercialeffect

Adstock opbouwen, de dominante adverteerder zijn, soms bursten en zorgen dat je commercial leuk gevonden wordt. Dat zijn de belangrijkste adviezen om tv-campagnes effectief te laten zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een en ander blijkt uit de resultaten van twee jaar EffecTiVe, die Spot deze week presenteerde. Bij een hoger adstockniveau (adstock is de waarde van een merk die is opgebouwd uit de totale historie van reclame-inzet) is, zo toont het onderzoek, de opbrengst van nieuwe contacten ook hoger. Een andere bevinding is de noodzaak dominant te zijn in de eigen campagneperiode, dat wil zeggen dat de mediadruk groter is dan van de concurrent.

De campagnes die in EffecTiVe zijn gemeten laten tevens zien dat een gespreide (‘dripping’) campagne-inzet in het algemeen meer opbrengt per contact. Toch is dat volgens Spot-directeur Paul van Niekerk niet altijd de beste oplossing. ‘Bursting geeft namelijk per definitie een sneller resultaat. Bovendien kan bursting ertoe bijdragen om dominant te zijn in de branche. De optimale spreiding is dan ook afhankelijk van uitgangspositie en doelstellingen.’

Ook toont het onderzoek aan dat een hoge waardering van de ingezette commercial bijna een garantie is voor succes. Van Niekerk: ‘Dit is van groot belang, omdat een goede beoordeling voor alle adverteerders in principe haalbaar is: de waardering van een commercial is onafhankelijk van de grootte van het merk.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie