Premium

Telegraaf en NRC Next hardste dalers 2013

Verlate Hoi-cijfers laten zien dat de Telegraaf in 2013 bijna 46 duizend papieren oplage verloor, terwijl er 6 duizend digitale exemplaren bijkwamen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Hoi-cijfers over het hele jaar 2013, die eigenlijk dinsdag gepubliceerd zouden worden, zijn vanmiddag vrijgegeven. De cijfers weerspiegelen het beeld dat we al een tijd kennen: de opgetelde oplage van de landelijke dagbladen daalde van 1,60 miljoen in 2012 naar 1,51 miljoen in 2013: een daling van 5,6 procent. Tellen we de digitale replica mee (een idee dat door sommigen worden toegejuicht, door anderen met gefronste wenkbrauwen wordt ontvangen), dan ziet het beeld er iets rooskleuriger uit: van 1,68 miljoen in 2012 naar 1,66 miljoen vorig jaar (-1,4 procent).

Onder het half miljoen
In absolute zin daalt de Telegraaf het hardst. Op papier dook het onder het half miljoen door van 522 duizend naar 476 duizend te zakken. De digitale replica biedt de grootste landelijke krant nog geen soelaas. In 2012 rapporteerde Hoi nog nul exemplaren van de digitale Telegraaf. In 2013 waren dat er nog maar 6.282. Het dalingspercentage onder de streep is minus 7,6 procent.

Een kwart eraf
Dat dat nog erger kan – in verhouding althans – laat NRC Next zien. Dat verloor ruim 17 duizend exemplaren op papier door van 70 naar 53 duizend terug te gaan: -24,8 procent. De pijn wordt bij Next wat verzacht door een stijging in digitale oplage van bijna 9 duizend stuks (een stijging van 4 naar 13 duizend exemplaren). Bij elkaar levert het NRC Next een dalingspercentage op van 11,6 procent. Teun Gautier dat Next het einde van het jaar niet zou halen en noemde de krant een ‘bleeder’. []

NRC Handelsblad
Die andere titel van , NRC Handelsblad, deed het iets beter. De papieren oplage daalde van 185 naar 175 duizend (-5,7 procent). Doordat de digitale oplage steeg van 18 naar 25 duizend werd het totale verlies beperkt tot 4 duizend stuks (-1,9 procent).

Volkskrant in de plus
Een positieve oplageontwikkeling op papier, dat konden slechts twee landelijke dagbladen laten zien in 2013. Eén daarvan is de Volkskrant. Een stijging van 0,2 procent lijkt weliswaar meer op gelijk blijven, maar in een dalende markt (-5,6 procent dus), is dat alsnog een bijzondere prestatie. De krant ging van 231 naar afgerond 232 duizend exemplaren op papier. Hoi registreert daarbij een plus van 9,5 duizend in de oplage van de digitale replica (van 36 naar 46 duizend exemplaren). Papier en digitaal gecombineerd, mag de Volkskrant dan ook een plus noteren van 3,7 procent: van 268 naar 277 duizend exemplaren.  

Trouw
Ook Trouw wist de papieren oplage in 2013 te handhaven, het houdt de 91 duizend exemplaren vast. Hoi registreert een stijging in de digitale replica van nul naar 9 duizend. Onder de streep: van 91 duizend naar 100 duizend, een stijging van 9,6 procent.

AD
Bij het AD, net als de Volkskrant en Trouw een landelijke titel van de Persgroep, is er groei wanneer de digitale replica wordt meegeteld. Papier only daalt de van oorsprong Rotterdamse krant echter van 383 naar 369 duizend. Dat zijn 14 duizend exemplaren minder: -3,5 procent. Digitaal gaat de krant van nul naar 23 duizend en daarmee groeit de krant volgens de registratie van Hoi toch. Van 383 naar 392 duizend exemplaren: een plus van 2,3 procent. De regionale titel van de Persgroep, Het Parool, daalde (inclusief digitale oplage) licht: van 58.305 naar 57.734 exemplaren. 

FD
De andere titel die het lukte om de papieren oplage te doen stijgen, is het Financieele Dagblad. In 2012 was de oplage 48.351, vorig jaar kwam de oplage uit op 49.384 stuks: een stijging van 2,1 procent. Daarnaast kon het FD 900 exemparen digitale replica bijschrijven. Daardoor groeide het FD in totaal van 61 naar 63 duizend stuks: plus 3,2 procent.

ND en RD
De confessionele titels Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad daalden licht. De eerste van 27 naar 26 duizend (papier plus digitaal), de tweede van 53 naar 52 duizend exemplaren (idem). 

Ontwikkelingen betaalde oplage landelijke dagbladen 2011 – 2013, papieren – en digitale oplage bij elkaar opgeteld: 

Persgroep (AD, Volkskrant, Trouw)
2011: 758.881
2012: 742.075
2013: 769.779

De Telegraaf
2011: 542.822
2012: 521.778
2013: 482.383

NRC Media (NRC Handelsblad, NRC Next)
2011: 275.029
2012: 276.973
2013: 264.639

Het Financieele Dagblad
2011: 59.470
2012: 60.602
2013: 62.533

Reformatorisch Dagblad
2011: 53.720
2012: 52.957
2013: 51.766

Nederlands Dagblad
2011: 28.520
2012: 26.595
2013: 25.639

Bron: Hoi

Alle genoemde oplages zijn

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie