Verslag Media Plaza Web 2.0 voor marketeers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het audoturium van Media Plaza waren 45 plaatsen gevuld voor het congres . Bij deze gezien vakantie een snelle samenvatting van mijn collega .

De sprekers waren onder andere:
- Tim Wolf, , gaf in zijn presentatie een overzicht van de belangrijkste trends & ontwikkelingen rond Marketing 2.0.
- Na een goede lunch was het de beurt aan Catherine Ossemerct () en John Deprez (CTO Emakina.com). Zij gingen in op (entrepreneurs network), een innovatief kanaal waarmee Fortis actief de dialoog op heeft gezocht om met ondernemers en hun klanten een platform aan te bieden om met elkaar in contact te komen.

Vervolgens volgde er ook nog twee rondes met parallelsessies met daarin:
* Robert Gaal (onder meer bekend van collegablog ) met Web 2.0 in de praktijk: Wakoopa (een nieuw initiatief dat medio volgende week live gaat)
* Ralf Hesen (Strategy Director/Partner bij Amsterdam) over Achmea's oppepper, een voorbeeld van social networking als marketingsinstrument waarbij in korte tijd meer dan 30.000 Hyves-vrienden werden gemaakt.
* Carl Mangold (onder meer bekend van zijn boeiende postings over op Marketingfacts) over 'De consument als medewerker'
* Als laatste spreken was Sander Dullaart, partner bij , die zal spreken over The wisdom of the crowds. Ging onder meer in op Community Driven Innovation (CDI), het actief en intensief betrekken van groepen consumenten bij de ontwikkeling van nieuwe diensten en of producten.

Joris van Zoelen (dag voorzitter) starten met een aantal interessante issues;
"Heeft iemand de emerce gelezen?"
"ja?"
"Wat doen jullie dan hier?. Er stond namelijk laatst een heel stuk in over 'Wat is Web 3.0'

- Contact tussen mens en merk. Insteek van vandaag is dan ook;
- "hoe contact te hebben met je mensen? Uiteindelijk is het een gelegenheid om meer te verkopen. Web 2.0 vanuit een marketing perspectief
- Web 2.0 heeft Internet op zijn kop gezet. Media wordt 'Social Media' waar mensen elkaar op andere manieren dan voorheen ontmoeten.
- Nieuwe kansen en uitdagingen dus voor marketeers.
- Your ambition not brought to life is having no ambition at all.
- GTD, Long tail, AJAX, Mash UP, peer 2peer RIA's en WIKI? Het gaat om toch om ROI. Wat moet ik voor inzetten?

Stand van zaken momenteel online:
- Investeringen internet communicatie zit in de lift.
- Investeringen in SEO en SEA neemt toe. Nadeel; zoekwoorden worden duurder.
- Bedrijven nemen steeds vaker een Interactieve manager aan.
- Management boeken over Interactive marketing worden als warme broodjes verkocht.

Overige feiten:
- 43% e-mails worden niet beantwoord.
- 6 van de 10 brochure aanvragen worden niet vervuld .
- 40% van de website wil zich kwalificeren als 'eerste generatie'.
- Merendeel van de Nederlandse bedrijven hebben geen koppelingen website aan database.
- Hyves, my spaces; Marketeers (rond 35 jaar) zitten er nooit.
- Interactive is nog vaak een speeltje van de marketingafdeling
- Inside out -> Outside in.
- Je organisatie klaar maken. (Goede webpreformance begint intern) 95% bedrijven nog niet klaar.
- Design van proces tot dialoog.
- Voorkom non preformance.

Spreker 2: Tim Wolf, Emakina: Discover the new consumer.
Tim begon met een Youtube filmpje "". 600.000 bezoekers in drie weken! In België is er een hele rel gestart. Blogs namen het over. Maar ook CNN nam het wereldwijd over.

- Consument wordt steeds mondiger.
- Van wie wil jij een telefoon aangeboden krijgen; Beckham of je beste vriend?
- From information 2 conversation.
- Alle consumenten zijn tegenwoordig gelinkt (Social computing).
- 85% online content is geproduccerrd door onafhakelijke gebruikers.
- If you care about PR, you must care about blog.

Parallel sessie 1: Carl Mangold De consument als medewerker
Stelling Lego case: hoe krijg je die consument zo ver dat ie je helpt bij je innovatie, merkbouw en/of marketing?

Case B&O
Twee profielen in een database van B&O. Wie is de meest waardevolle?
Profiel 1; Man 35jaar, IT'er, geen vrienden, verdient 85k per jaar, heeft een versie 1.x van B&O surround systeem. Kosten; 51.980,-
Profiel 2; Jongen 25jaar, Muzikant, heel erg veel vrienden, heeft een shuffel
systeem van B&O : kosten; 495,-

Meest waardevolle? Profiel 2. die verteld het verder (en zou nog kunnen verder door investeren) Bedrijven richten zich via hen database op profiel 1!!

- Consumenten gaan participeren
- Betaal met meer dan alleen geld
- Daag je publiek uit
- Laat ze spelen
- Ga er niet tegen in. We don't sue you mentaliteit (voobeeld Apple mini hack)

Parallelsessie 2) Ralf Hesen, Strategy Director/Partner Tribal DDB Amsterdam
Samen met en online director van Achmea.
- Achmea's oppepper: Wat 28.488 (and counting) vrienden voor een merk kunnen doen
Tribal DDB Amsterdam zette als eerste in Nederland social networking serieus in als marketing instrument..
- voorgangers maximaal 2.500 'vrienden' verzamelden, verzamelde Achmea's oppepper in no-time ruim 28.000 Hyves-vrienden.
- waarom de reclame code commissie nerveus werd
- Keep It Simple Stupid & Make It Simple Stupid.

Bij de Reclamecode commissie werd er een klacht ingediend door een iemand met een hyve profiel. Hij vond de Oppepper te missleidend. Hierdoor heeft Achmea het veel 'opvallender' moeten maken!

Ander voorbeeld succesvolle case;
" title="index.jsp#,en,0;choose
">Nike Join the chain.

Collobration zal groot worden. Web 3.0 alle kanten op, het gaat heel snel.

Conclusie de hele dag : breng eerst je organisatie naar web 1.0

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie