Vindplaats of Zoekplaatje?

Ooit hoorde ik Jeroen Hunfeld, toenmalig Vendex-KBB directeur bezielend vertellen over 'zijn' HEMA. De winkel, die voor haar klanten een vindplaats wilde zijn en niet, zoals zoveel andere winkels, een zoekplaatje. Zijn uitspraak is me altijd bijgebleven en ik citeer hem nog vaak tijdens mijn eigen presentaties of in posts als deze.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En ook nu herinnerde ik me direct zijn woorden toen ik deze speelse, innovatieve en originele zoekfunctie tegenkwam op de .
Voor zover ik weet zijn er grofweg twee groepen sitebezoekers: Groep 1 gebruikt direct de zoekfunctie op een site en als die er niet is of als deze niet goed werkt dan haakt men af. Groep 2 kijkt liever zelf rond, maar voor beide groepen geldt dat het vaak een heel gedoe is voordat ze gevonden hebben wat ze zochten.

In die zin zijn veel websites helaas nog altijd een zoekplaatje en geen vindplaats. En Volkswagen hoopt daar blijkbaar verandering in te brengen. In eerste instantie lijken ze vooral voor de gebruikers uit groep 1 een stap in de goede richting te hebben gezet.
Maar zodra je de site bezoekt kan je eenvoudigweg niet meer om de zoekfunctie heen. Hij vraagt als het ware om er gebruik van te maken, zelfs als je eigenlijk, zoals ik zelf, tot Groep 2 (die van de zelfzoekers) behoort. Dus, zo gezegd, zo gedaan.

En dan blijkt dat er in deze zoekfunctie ook een net even andere interface verstopt zit, waarin onder meer gebruik gemaakt wordt van een 'tagcloud'
en waarin verder zoveel mogelijk afbeeldingen getoond worden. De zoekfunctie oogt en voelt als een
of 'gadget' (zoals die gebruikt worden in Apple's Dashboard en Windows Vista) en werkt prima wat mij betreft.
Maar een mooie buitenkant en een gebruiksvriendelijke interface zijn niets waard zonder relevante zoekresultaten en ook daarin levert Volkswagen goed werk.

Nu toch eens even kijken hoe het met de zoekfunctie op de
is. Dat is er een zoals we die allemaal kennen: rechtsbovenaan in beeld en verder vrij bescheiden aanwezig.

Maar de zoekresultaten daarvan verbazen me oprecht. Want als ik 'fiets' ingeef komen er vreemd genoeg vooral veel flessen wijn tevoorschijn. En dat lijkt dan toch meer op een zoekplaatje dan op een vindplaats?
Zo'n foute verwijzing zou in de winkels natuurlijk nooit gebeuren, dus daar zie ik zeker een uitdaging voor de internetmarketeers van de HEMA.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie