Wat je kunt leren van UltraSuperNew Tokyo

Vier dagen croste ik op de fiets door Tokyo en bezocht vijf innovatieve bureaus en ondernemers. Vandaag: UltraSuperNew.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Tim Voors

Tokyo, wat een fijne stad. Direct voel ik me er helemaal thuis, en veilig, ook al is alles anders en vreemd. Stad van 30 miljoen  mensen, super weinig auto&;s op straat, en fietsers mogen hier meer dan koeien in India, zelfs van door rood licht rijden kijkt niemand op. Kriskras door de stad met een map app, wat een feest. En het eten: aaahhhhhhh.... Nog beter dan ik had durven dromen, op elke hoek een heerlijk tentje.

Ik wou graag zelf zien hoe Japan innovatie integreert in de dagelijkse business en maakte afspraken met vier bureaus en een zelfstandig ondernemer in Tokyo.

Deze week rapporteer ik. Vandaag over mijn vijfde en laatste bezoek; dat aan Marc Wesseling, director en co-founder van Tokyo.

De Nederlandse rasondernemer Marc Wesseling woont al 13 jaar in Tokyo en heeft met zijn Japanse partners inmiddels 35 mensen voor zich werken in de  creative hotshop UltraSuperNew. Wat begon als digitaal activatiebureau is uitgegroeid tot een fullservice bureau dat al het werk voor Red Bull Japan doet.

Marc Wesseling: ‘Er is hier steeds meer behoefte aan creativiteit en slimme activatie. Bureaus in Japan hebben jaren lang heel behoudend gewerkt en vooral op celebrities en tv ingezet. Nu willen ze steeds meer frisse concepten. Out-of-the- box denken is voor veel Japanners niet zo makkelijk. Zelfs niet voor onze creatieven. Het zit niet in hun cultuur. Hier zijn dienstbaarheid en discipline heel belangrijk. Daarom denk ik erover om een tweede UltraSuperNew vestiging in Amsterdam op te zetten. Om mijn Japanse creatieven af en toe voor drie maanden naar Amsterdam te sturen, ze daar te laten werken, inspiratie te laten opdoen en de Hollandse out-of-the-box manier van denken bij te brengen. Ook wil ik de vele Japanse merken in Amsterdam en Amstelveen bedienen.’

Is er ruimte voor kleine creative agencies in Tokyo?

Wesselink: ‘Steeds meer. Dentsu is natuurlijk al jaren monopolist en van nature een echt media-gedreven bureau. Zo kreeg Dentsu automatisch al het werk voor de Olympische Spelen 2020. Echt super creatief is het werk dat ze maken niet, maar het is safe en het werkt. Wij werken af en toe met Dentsu samen als zij de media voor ons inkopen. Je kan gewoon niet om ze heen hier in Japan. Maar steeds meer merken zoeken nu iets nieuws, iets frissers, en dan komen ze bij ons.’

Over ondernemen in Japan:

Wesselink: ‘Het is niet makkelijk vanwege de taal- en cultuurbarrières maar als je de taal en de cultuur enigszins leert kennen is het enorm de moeite waard.  Japan is de tweede grootste reclamemarkt ter wereld. Het telt 127 millioen mensen met een hoog besteedbaar inkomen en in vergelijking met andere Aziatische landen heeft Japan een erg goede infrastructuur: een contract is een contract, banken verlenen kredieten indien nodig, er is vrij en snel internet, Tokyo is een echte wereldstad et cetera. Zeker de komende jaren liggen er veel kansen voor bureaus met het WK Rugby in 2019 en de Olympics in 2020.’

 

Marc Wesselink

Na jaren in San Francisco, New York en Hong Kong te hebben gewoond, vestigde  Marc Wesselink zich in 2002 in Japan. In 2005 opende hij KesselsKramer Tokyo en in 2007 was hij mede-oprichter van UltraSuperNew.

Gisteren schreef ik over , woensdag over , dinsdag over en maandag over .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie