Luistercijfers: NPO Radio 5 stijgt fors, NPO Radio 2 gedeeld marktleider in 10+

De luistercijfers voor oktober en november zijn bekend gemaakt. NPO Radio 5 boekt een bijzondere winst in marktaandeel.

NPO Radio 2
NPO Radio 2

NPO Radio 5 blijft groeien

De cijfers van NPO Radio 5 liegen er niet om: op meerdere vlakken heeft de zender goed gescoord. Zo groeit de radiozender van een marktaandeel van 5,0% in de vorige meetperiode naar 5,9% in 10+ deze meetperiode. De zender stijgt daarnaast nog eens met 1,1% ten opzichte van dezelfde meetperiode van vorig jaar. Ook in de eigen doelgroep blijft Radio 5 niet achter: in 55+ is er een stijging te zien van 9,8% naar 11,3% ten opzichte van de vorige meetperiode. 

NPO Radio 4 blijft stabiel en behoudt hetzelfde marktaandeel (2,7%) ten opzichte van de vorige meetperiode. Verder dalen NPO Radio 1 en 3FM licht in 10+ naar 8,3% en 2,2% marktaandeel. In de doelgroep 25-45 laat 3FM daarentegen een mooie stijging zien van 0,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.  

NPO Radio 2 onverminderd sterk

NPO Radio 2 deelt samen met Qmusic de eerste plaats in 10+ met een marktaandeel van 11,8%. De Top 2000-zender blijft onverminderd sterk en scoort ook in de overige doelgroepen. In de doelgroep 25-67 is de zender marktleider met een aandeel van 14,0%. Maar dat is niet alles: in de waardevolle doelgroep van 45-65 jaar staat Radio 2 nog steeds bovenaan met een marktaandeel van 14,8%. Eerder pleitten Evert Bronkhorst én Gijs Rademaker voor de belangrijkere rol die deze doelgroep zou moeten spelen, vanwege de gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar (51 jaar) en de koopkracht van deze groep. 

NPO Radio 2 marktleider 45-65 jaar
NPO Radio 2 marktleider 45-65 jaar NPO Radio 2 marktleider 45-65 jaar

NPO FunX voor het zesde jaar op rij gegroeid

Naast NPO Radio 5 is er ook goed nieuws voor NPO FunX: het weekbereik van de zender onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid. Zo werd vorige week bekendgemaakt door NPO FunX en blijkt uit onderzoek van Motivaction. Luisterde in 2014 nog wekelijks 14% van de stadsjongeren; in 2020 is het weekbereik verdubbeld naar maar liefst 28%. In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden. Een prachtig resultaat! 

Serious Request; the Lifeline

Ook voor de komende tijd beloven de zenders van de NPO veel moois. Vanaf 18 t/m 24 december zijn er drie dj-duo’s in lockdown gegaan op Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie. Voor Serious Request: the Lifeline zamelen Frank van der Lende, Eva Koreman, Sander Hoogendoorn, Sophie Hijlkema, Rob Janssen en Wijnand Speelman lopend geld in voor het Rode Kruis. Vanaf een loopband steunen ze op deze manier hulpverleners die zich inzetten tegen corona. Wil je hier met jouw merk bij zijn? Neem dan gerust contact met ons op. 

Top 2000 gaat los, laatste kans voor een enorm bereik

Aanstaande donderdag is het zover! Op eerste kerstdag start om 00.00 uur dé hitlijst van het jaar. Vorige week werd de totale lijst onthuld met natuurlijk als nieuwe nummer 1: Danny Vera met Rollercoaster. Je kunt de totale lijst hier terugvinden.  

Wil jij als merk ook rondom dit populaire radio-event aanwezig zijn? Grijp dan nu deze laatste kans en lift mee op dit enorme bereik.  Elk jaar stemmen miljoenen mensen af op Radio 2, maar ook op tv is de Top 2000 een fenomeen. Zo trokken NPO 1 en NPO 3 in 2019 maar liefst 5,5 miljoen kijkers.    

Wist je trouwens dat de reclameblokken van Radio 2 tijdens de Top 2000 daarnaast ook nog eens worden doorgezet naar NPO 1 Extra? Dat betekent gratis extra bereik! Deze zender bereikte vorig jaar in de week van de Top 2000 namelijk maar liefst 4,1 miljoen Nederlanders (6+) en had daarmee een kijktijdaandeel van 8,1%. Op Tweede Kerstdag was dit zelfs 10,7% en op 31 december 11,9%, waarmee de zender op die dagen de tweede zender van Nederland was. Een miljoenenpubliek binnen handbereik! 

Meer weten of direct actie ondernemen? Check onze speciale Top 2000-pakketten of neem contact op met een van onze accountmanagers.   

Klantcase Milieudefensie

Niet alleen via het Top 2000-event kan je jouw doelgroep bereiken, ook de andere NPO-radiozenders dragen bij aan een divers en breed bereik. Milieudefensie zette een radiocampagne in om extra tekenaars aan zich te binden voor hun online petitie. Het resultaat was direct zichtbaar: een substantiële groei in het aantal tekenaars per dag. Wil jij weten wat radio voor jouw merk kan betekenen? Lees dan hier de klantcase Milieudefensie. 

Kortom: genoeg reden om jouw merk zichtbaar te maken op NPO Radio! Wil je meer weten over het inzetten van radioreclame bij Ster? Bekijk dan hier de nieuwe radiotarieven voor het eerste kwartaal van 2021 of neem contact op met een van onze accountmanagers. 

Plaats als eerste een reactie