BNR Nieuwsradio moet kosten besparen: twintig arbeidsplaatsen weg

Coronacrisis noopt tot ingrijpen. Flinke daling in advertentie-inkomsten.

ANP

De coronacrisis dwingt BNR Nieuwsradio, onderdeel van FD Mediagroep, om versneld zijn FM programmering aan te passen en kosten te besparen. De nadruk in de nieuwe programmering komt te liggen op het volgen van de actualiteit en het duiden van zakelijk en economisch nieuws. De wijzigingen leiden tot een reorganisatie waarbij twintig arbeidsplaatsen vervallen. Daarvan is iets minder dan de helft in vaste dienst. In totaal gaat het om zo'n 20 procent van het personeelsbestand. 

Algemeen directeur van de FD Mediagroep Eugenie van Wiechen laat Adformatie weten dat de ontslagen op de redactie vallen. 'We 
hebben de plannen vandaag voorgelegd aan de Ondernemingsraad en Redactieraad, dus meer kan ik er nog niet over zeggen.'

Advertentie
advertisement

Van Wiechen zegt wel dat de ingreep noodzakelijk was. 'Corona heeft geleid tot een flinke teruggang in advertentieomzet. Omdat BNR hiervan geheel afhankelijk is voor zijn inkomsten, moeten we nu helaas maatregelen nemen.'

'Luistergedrag verandert'

De wijziging in de programmering was op termijn ook zonder corona onvermijdelijk, zegt BNR-hoofdredacteur Mireille van Ark. 'Het luistergedrag zien we al langere tijd veranderen. Mensen scannen de headlines vaak digitaal. Daarnaast zie je bij podcasts en onze digitale kanalen een forse stijgende trend, die door corona verder toegenomen is. De FM willen we nu nog sterker positioneren door snelle live berichtgeving en duiding bij het nieuws, met de nadruk op economisch en zakelijk nieuws.'

Het oorspronkelijke DNA van de zender moet volgens van Ark behouden blijven: focus op al het nieuws dat je als ondernemer en professional niet wil missen.

De marktaandelen van BNR Nieuwsradio op FM zijn de laatste jaren niet gestegen. In de laatste meetperiode daalde het aandeel in de commerciële doelgroep 20-49 zelfs met een kwart.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie