Crisiscommunicatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een tijdje geleden telde je niet mee als je een "ordinaire" Moët als aperitief bestelde. Restaurants werden steeds duurder, het milieu steeds vuiler en de consument steeds veeleisender. Tijdschriften stonden vol van luxe merken en belachelijke tips als: hoe koop je in 5 stappen een eiland? De rijkenlijsten werden gretig ontvangen en nagestreefd. Gelukkig kwam toen de crisis - na jaren van hausse eindelijk bezinning. Consumenten verkopen hun tweede auto’s, mensen zetten overbodige producten op en het milieu wordt weer eens bespaard. Rijkenlijsten zijn vervangen door zelfmoordlijsten van rijkaards die het allemaal teveel werd en bedrijven moeten weer creatief zijn.

Tijd voor bezinning dus en tijd voor verandering van communicatiebeleid. Alle brand-, marketing- en product managers hens aan dek: het marketingbeleid moet anders. De producten moeten nu niet alleen een trendy uitstraling hebben maar ook een crisisproof imago.

Producten moeten klein en trendy zijn en bovenal troost bieden in deze moeilijke tijden. Er moet weer rekening worden gehouden met onze portemonnee en de patserlook is uit den boze! Producten met een crisisimago worden veelal succesvol gelanceerd, zo ook de fantastische . Wat een timing, wat een communicatie. met voordelige imago. Dat de auto zo weinig ruimte heeft en een prijs van ruim € 17.000 valt niemand op. Het is een crisisproof product met dito reputatie. In één woord: briljant. Productontwikkelaars kunnen hier lering uit trekken. Consumenten moeten het gevoel hebben dat ze verstandig bezig zijn met aankoop van dergelijke producten en dat eist een nieuwe beleid.

Ondertussen was ik natuurlijk ook benieuwd naar deze “economisch voordelige” auto en na een proefrit met " mijn " Fiat was ik helemaal verkocht. Want zeg nou zelf, in deze periode kan je toch echt niet met een SUV aankomen. Op mijn vraag of deze auto goed verkocht werd, antwoordde de dealer ‘nou, mevrouw, de Fiat500 is op dit moment onze redding’. Dat bedoel ik maar!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie