Dalende nettowinst SanomaWSOY

Het Finse mediaconcern SanomaWSOY heeft de nettowinst in het derde kwartaal van 2002 opnieuw zien dalen als gevolg van hogere belastingen in het buitenland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het eerste halfjaar realiseerde het bedrijf nog een winst van 20,2 miljoen euro, in het derde kwartaal was dat 0,6 miljoen euro. In vergelijking met vorig jaar komt circa 40 procent van de totale omzet uit activiteiten buiten Finland. SanomaWSOY stelt niet verder te kunnen groeien in Finland en neemt op de koop toe dat het belastingniveau in andere landen hoger is. Het bedrijf verwacht dat de nettowinst geleidelijk toeneemt door winstgevende activiteiten in het buitenland. In het derde kwartaal draaide SanomaWSOY een netto-omzet van 549,5 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 353,8 miljoen euro. De omzetstijging is vooral te danken aan de aankoop van de publieksbladen van VNU in 2001. Naast de hogere belastingdruk speelt ook de tegenvallende advertentiemarkt SanomaWSOY parten. Die markt is in bijna alle landen waar de Finnen actief zijn, gekrompen. Alleen in België, Hongarije en Roemenië is er sprake van groei. In Nederland heeft Sanoma Uitgevers in het derde kwartaal een netto-omzet van 108,5 miljoen euro behaald. Winst- of verliescijfers willen zowel het Finse moederbedrijf als het Nederlandse Sanoma niet geven. Wel is duidelijk dat ook Sanoma Uitgevers lijdt onder de krimpende advertentiemarkt (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie